dc.contributor.advisor | Segat, Taciana Camera | |
dc.creator | Thuorst, Janaina | |
dc.date.accessioned | 2021-06-24T18:24:40Z | |
dc.date.available | 2021-06-24T18:24:40Z | |
dc.date.issued | 2020-01-09 | |
dc.date.submitted | 2020 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/21218 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, RS, 2020. | por |
dc.description.abstract | This research is built from inquiries and reflections related to babies and very young children and how they emerge in pedagogical practices. Thus, how to apprehend everyday practices and contemplate pedagogical practices? How to give visibility to the actions and productions of these subjects? How to build quality teaching practices? These and so many other questions made me curious to discover the possible answers. Therefore, the study mobilized in the Specialization Course in Educational Management (UFSM) aims to investigate how public policies for early childhood education understand how specifics of the cradle and how they are articulated in the teacher's pedagogical practices. The methodological paths are of qualitative quality supported by participatory research, to reveal how relationships and dialogues are constructed in the daily practice of teaching. Data collection was done using semi-structured interviews to capture the subjects' perspectives; participant observation to know and experience the context and the field diary to note as reflections, feelings and interactions between the subjects. In view of the findings, it was possible to perceive that the teacher's self-reflections transformed her understanding of babies and children are small, giving new meaning to pedagogical practices and, thus, building a practice allowed through sensitive listening. However, it is still necessary to overcome pedagogical practices that make the actions of babies and young children unfeasible, placing them as margins of production and statics. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Educação infantil | por |
dc.subject | Práticas pedagógicas e bebês | por |
dc.subject | Formação de professores (as) | por |
dc.subject | Early childhood education | eng |
dc.subject | Pedagogical practices and babies | eng |
dc.subject | Teacher training | eng |
dc.title | Os bebês sujeitos de direitos: retratadas nas práticas pedagógicas | por |
dc.title.alternative | Babies subject to rights: retreated in pedagogical practices | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Santa Maria, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional | por |
dc.description.resumo | A presente pesquisa constrói-se a partir de indagações e reflexões relacionadas aos bebês e crianças bem pequenas e como estes emergem nas práticas pedagógicas. Desta forma, como apreender as sutilezas do cotidiano e contemplá-las nas práticas pedagógicas? Como dar visibilidades as ações e produções desses sujeitos? De que forma construir práticas pedagógicas de qualidade? Esses e tantos outros questionamentos causavam-me curiosidade em descobrir as possíveis respostas. Diante disso, o estudo mobilizado no Curso de Especialização em Gestão Educacional (UFSM) tem como objetivo investigar como as políticas públicas para a Educação Infantil compreendem as especificidades do berçário e como estão articuladas nas práticas pedagógicas da professora. Os caminhos metodológicos são de cunho qualitativa apoiados da pesquisa participativa, para desvendar as relações e diálogos construídos no cotidiano das práticas pedagógicas. A coleta de dados fez-se mediante entrevista semiestruturada para capturar as perspectivas dos sujeitos; observação participante para conhecer e vivenciar o contexto e o diário de campo para anotar as reflexões, sentimentos e interações entres os sujeitos. Diante dos achados, foi possível perceber que as autorreflexões da professora transformaram sua compreensão em relação aos bebês e crianças bem pequenas ressignificando as práticas pedagógicas e, assim construindo uma prática permeada por meio da escuta sensível. No entanto, ainda é necessário superar práticas pedagógicas que inviabilizem as ações dos bebês e crianças bem pequenas, colocando-os as margens das próprias produções e estáticas. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |