dc.contributor.advisor | Nishijima, Toshio | |
dc.creator | Menegaes, Janine Farias | |
dc.date.accessioned | 2021-06-24T20:46:10Z | |
dc.date.available | 2021-06-24T20:46:10Z | |
dc.date.issued | 2020-06-22 | |
dc.date.submitted | 2020 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/21232 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Ciências Rurais, Curso de Especialização em Educação Ambiental, RS, 2020. | por |
dc.description.abstract | Environmental Education combined with landscaping techniques has been used to improve the aesthetics and functionality of outdoor environments in order to provide countless benefits to society and contribute to improving the quality of life for users of these spaces. The landscaping and gardening techniques used for the remodeling and / or revitalization of the landscape are fundamental to make the environment pleasant and conducive to the conviviality of people. In this context, the objective of this work was to propose landscaping and gardening practices that raise awareness of environmental awareness in rural communities. The project was developed, from September to November 2019, in rural communities in the municipality of Faxinal do Soturno, RS in partnership with the Municipality and EMATER/RS-ASCAR Regional, in this municipality. The present work was carried out using two methodologies that composed two chapters: the thematic workshop and the technical visits. Chapter I aimed to develop actions related to Environmental Education through landscaping practices and the landscaping of social spaces in rural communities. Valuing the culture and preservation of the vegetation of these spaces, through thematic workshops entitled Oficina de Paisagismo e Jardicultura. The workshops took place at two times during the day, the morning period was devoted to the theoretical part and the afternoon period, to the practical part. It was observed that the participants of the workshops identified themselves with the form and theme addressed, having an active participation in all stages of the same. Chapter II aimed to enhance domestic living spaces in rural communities through landscape perceptions linked to Environmental Education, through technical visits. Technical visits were made to farmers who showed an interest in obtaining an alternative income using the techniques discussed in previous workshops. It was found that, although each farmer had different ambitions for their properties, all linked the way of obtaining extra income to the activities and practices of landscaping and gardening. It was concluded that the interdisciplinary Environmental Education methodologies used in this work were well received by the workshop participants and by the farmers visited, validating both methodologies, thematic workshop and technical visits, as a perceptive and sensitizing tool for environmental awareness. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Educação Interdisciplinar | por |
dc.subject | Paisagismo | por |
dc.subject | Qualidade de vida | por |
dc.subject | Interdisciplinary education | eng |
dc.subject | Landscaping | eng |
dc.subject | Quality of life | eng |
dc.title | Educação ambiental por meio de práticas de ajardinamento em espaços de convivência social em comunidades rurais | por |
dc.title.alternative | Environmental education by gardening practices in social living areas in rural communities | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Santa Maria, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Educação Ambiental | por |
dc.description.resumo | A Educação Ambiental aliada às técnicas de paisagismo tem sido utilizada para melhorar a estética e a funcionalidade de ambientes externos a fim de proporcionar inúmeros benefícios à sociedade e contribuir para a melhoria da qualidade de vida dos usuários destes espaços. As técnicas de paisagismo e jardinagem utilizadas para a remodelação e ou revitalização da paisagem são fundamentais para tornar o ambiente prazeroso e propício ao convívio das pessoas. Neste contexto, o objetivo deste trabalho foi propor práticas de paisagismo e jardinagem sensibilizadoras da consciência ambiental em comunidades rurais. O projeto foi desenvolvido, no período de setembro a novembro de 2019, em comunidades rurais do município de Faxinal do Soturno, RS em parceria a Prefeitura e a EMATER/RS-ASCAR Regional, deste município. O presente trabalho foi realizado utilizando duas metodologias que compuseram dois capítulos: a oficina temática e as visitas técnicas. O capítulo I teve como objetivo desenvolver ações relacionadas à Educação Ambiental por meio de práticas de paisagismo e ajardinamento de espaços de convívio social de comunidades rurais. Valorizando a cultura e a preservação da vegetação destes espaços, através de oficinas temáticas intitulada Oficina de Paisagismo e Jardinagem. As oficinas ocorreram em dois momentos durante o dia, o período da manhã foi destinado à parte teórica e o período da tarde, à parte prática. Observou-se que os participantes das oficinas se identificaram com a forma e a temática abordada, tendo participação ativa em todas as etapas das mesmas. O capítulo II teve como objetivo valorizar os espaços de convívio domésticos em comunidades rurais por meio de percepções paisagísticas atreladas a Educação Ambiental, através de visitas técnicas. As visitas técnicas ocorreram aos agricultores que demonstraram interesse em obter uma renda alternativa com uso das técnicas abordadas nas oficinas anteriores. Verificou-se que, apesar de cada agricultor ter ambições diferentes para suas propriedades, todos vincularam a forma de obtenção de renda extra às atividades e práticas de paisagismo e jardinagem. Concluiu-se que as metodologias interdisciplinares de Educação Ambiental utilizadas neste trabalho foram bem recebidas pelos participantes das oficinas e pelos agricultores visitados, validando ambas as metodologias, oficina temática e visitas técnicas, como instrumento perceptivo e sensibilizador da consciência ambiental. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Ciências Rurais | por |