dc.creator | Almeida, Diane Santos de | |
dc.date.accessioned | 2021-06-29T13:50:55Z | |
dc.date.available | 2021-06-29T13:50:55Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/21250 | |
dc.description.abstract | This study, linked to the research line Management of Educational Technologies in Network,
of the Graduate Program in Educational Technologies in Network and the Interdisciplinary
Research Group in Education, from the Federal University of Santa Maria, and addresses the
theme of the level of knowledge in Information and Communication Technologies of teachers
to meet the current needs of students in training. Many national and international documents
demarcate the importance of technologies for the social development of a country, especially
when considering the contemporary context, which is marked by the accelerated use and
development of digital technologies in all sectors of daily life. However, it is known that the
educational sector still faces difficulties in making use of technologies and strategies that can
support student learning. Thus, the general objective is to investigate the level of knowledge
and use of Information and Communication Technologies of teachers in their professional
performance for the training of students in meeting the demands of contemporary society. To
this end, the methodology involved applied research, with a qualitative approach, of an
exploratory descriptive type. The subjects are 18 teachers from two technical courses at a
federal institute in the south of the country. For data collection, the questionnaire was used,
composed of structured questions, covering three levels of knowledge in Information and
Communication Technologies, with six indicators each. The analysis of the results of this
investigation was reflective theoretical. The results of this study indicate that most
respondents move between the three approaches to knowledge in technologies, literacy,
deepening and knowledge creation, with some specificities. Thus, it can be concluded that the
master's thesis presented generated as a product the diagnosis of the level of standard of
competence in Information and Communication Technologies of teachers, which allows
mapping the potentialities and limitations found, in terms of knowledge and use of
technologies , in the context of the classroom and points to the need to carry out an action
plan that contemplates the inclusion of technology disciplines in teacher training courses, as
well as the provision of continuing education courses to those teachers who still have teaching
limitations. knowledge on this theme. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Competência | por |
dc.subject | TIC | por |
dc.subject | Formação de professores | por |
dc.subject | Prática docente | por |
dc.subject | Competence | eng |
dc.subject | ICT | eng |
dc.subject | Teacher training | eng |
dc.subject | Teaching practice | eng |
dc.title | Padrões de competência em TIC para professores | por |
dc.title.alternative | Competence standards in information and communication technologies for teachers | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Este estudo, vinculado à linha de pesquisa Gestão de Tecnologias Educacionais em Rede, do
Programa de Pós-Graduação em Tecnologias Educacionais em Rede e do Grupo de Pesquisa
Interdisciplinar em Educação, da Universidade Federal de Santa Maria, e aborda a temática do
nível de conhecimento em Tecnologias da Informação e Comunicação dos professores para o
atendimento das necessidades atuais dos estudantes em formação. Muitos documentos
nacionais e internacionais demarcam a importância das tecnologias para o desenvolvimento
social de um país, sobretudo ao considerar o contexto contemporâneo, que é marcado pela
utilização e desenvolvimento acelerado de tecnologias digitais em todos os setores da vida
cotidiana. Contudo, sabe-se que o setor educacional ainda apresenta dificuldades de fazer uso
de tecnologias e estratégias que possam dar suporte à aprendizagem dos estudantes. Desse
modo, o objetivo geral é investigar o nível de conhecimento e utilização de Tecnologias da
Informação e Comunicação dos professores na sua atuação profissional para a capacitação dos
estudantes em atendimento às demandas da sociedade contemporânea. Para tal, a metodologia
envolveu pesquisa aplicada, com abordagem qualitativa, do tipo descritivo exploratório. Os
sujeitos são 18 professores de dois cursos técnicos de um instituto federal, do sul do país. Para
o levantamento de dados foi utilizado o questionário, composto por questões estruturadas,
contemplando três níveis de conhecimento em Tecnologias da Informação e Comunicação,
com seis indicadores cada. A análise dos resultados desta investigação foi teórica reflexiva.
Os resultados deste estudo indicam que a maior parte dos entrevistados transitam entre as três
abordagens de conhecimento em tecnologias, alfabetização, aprofundamento e criação de
conhecimento, com algumas especificidades. Assim, pode-se concluir que a dissertação de
mestrado apresentada gerou como produto a realização do diagnóstico do nível de padrão de
competências em Tecnologias da Informação e Comunicação dos docentes que permite
mapear as potencialidades e limitações encontradas, em termos de conhecimento e utilização
das tecnologias, no contexto de sala de aula e aponta para a necessidade de realização de um
plano de ação que contemple a inclusão de disciplinas de tecnologias em cursos de formação
de professores, assim como a oferta de cursos de formação continuada àqueles docentes que
ainda apresentam limitações de conhecimento nessa temática. | por |
dc.contributor.advisor1 | Pavão, Ana Cláudia Oliveira | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/7103505448590793 | por |
dc.contributor.referee1 | Pavão, Sílvia Maria de Oliveira | |
dc.contributor.referee2 | Oliveira, Maria Angélica Figueiredo | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/6596163508302138 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Tecnologias Educacionais em Rede | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |