dc.creator | Calheiros, Vicente Cabrera | |
dc.date.accessioned | 2021-07-14T18:53:23Z | |
dc.date.available | 2021-07-14T18:53:23Z | |
dc.date.issued | 2014-02-26 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/21422 | |
dc.description.abstract | This study is part of the Line of Didactic Epistemological Studies of Physical
Education (LEEDEF) of the Center of Physical Education of Sports of the Federal University
of Santa Maria (CEFD/UFSM), and it analyzed the keeping and eliminating relations and how
they are established from the evaluative practices in Physical Education classes at Nova
Sociedade School, located in Assentamento Itapuí, won by the Movement of Rural Workers
Without Land (MST), in Nova Santa Rita, Rio Grande do Sul. As the guiding re search
problem of this research we formulated the following question: what contradictions are there
in Physical Education classes, at Nova Sociedade School, in the process of evaluating and
what are the possibilities for overcoming such contradictions, con sidering the School’s
Pedagogical Political Project (PPP)? To achieve this goal, we’ve developed a case study,
which has as a general goal: To comprehend how are manifested the existing contradictions in
the labor capital labor education relation on the or ganization of the Nova Sociedade School
pedagogical work, having as the analysis focus the evaluation in the Physical Education
classes. This study justifies itself by the need to understand the relations that are established
between the evaluative process , the school (of the rural zone) e the capitalist way of
production. As information gathering tools, we used bibliographic review, participant
observation with the systematization of a field diary, and semi structured interviews with the
Physical Education teacher and part of the directive team, as well as a questionnaire with the
observed class. From the data collected from the observations, interviews and questionnaire,
we realized that the contradictions that are materialized in this process are the resu lt of
capital labor relations, and are manifested in the relation with the Estate and the theory and
practice. The keeping and eliminating relations that are manifested in the interior of the
pedagogical work in Physical Education, however, have certain pa rticularities. | eng |
dc.description.sponsorship | Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES | por |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Avaliação | por |
dc.subject | Manutenção/eliminação | por |
dc.subject | Educação física | por |
dc.subject | MST | por |
dc.subject | Evaluation | eng |
dc.subject | Keeping/eliminating | eng |
dc.subject | Physical education | eng |
dc.title | A avaliação em educação física escolar na Escola Nova Sociedade: as relações de manutenção e eliminação | por |
dc.title.alternative | The evaluation in school’s physical education at Nova Sociedade school: the keeping and eliminating relations | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Este estudo se insere na Linha de Estudos Epistemológicos Didáticos da Educação
Física (LEEDEF) do Centro de Educação Física de Desportos da Universidade Federal de
Santa Maria (CEFD/UFSM), e analisou as relações de manutenção e eliminação e como elas
se estabelecem a partir das práticas avaliativas nas aulas de Educação Física na Escola Nova
Sociedade, localizada no Assentamento Itapuí, conquistado pelo Movimento dos
Trabalhadores Rurais Sem Terra (MST), em Nova Santa Rita, Rio Grande do Sul. Como
problema orientador desta pesquisa formulamos a seguinte questão: quais as contradições
presentes nas aulas de Educação Física, na Escola Nova Sociedade, no processo de avaliação
e quais as possibil idades de superação destas contradições, considerando o Projeto Político
Pedagógico (PPP) da Escola Para alcançar este objetivo desenvolvemos um estudo de caso,
que tem como objetivo geral: Compreender como se manifestam as contradições existentes na
relação capital trabalho e trabalho educação na organização do trabalho pedagógico da Escola
Nova Sociedade, tendo como foco de análise a avaliação nas aulas de Educação Física . Este
estudo se justifica pela necessidade de se compreender as relações que se estabelecem entre o
processo avaliativo, a escola (do campo) e o modo de produção capitalista. Como
instrumentos de coleta de informações utilizamos a revisão bibliográfica, observação
participante com a sistematização de um diário de campo, e entrevistas semi estruturadas com
o professor de Educação Física e parte da equipe diretiva, assim como um questionário com a
turma observada. A partir dos dados coletados com as observações, as entrevistas e o
questionário, percebemos que as as contradições que se m aterializam nesse processo são fruto
das relações capital trabalho, e se manifestam na relação com o Estado e a teoria e prática. As
relações de manutenção e eliminação se manifestam no interior do trabalho pedagógico em
Educação Física, entretanto, possui determinadas particularidades. | por |
dc.contributor.advisor1 | Souza, Maristela da Silva | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/7685329921498975 | por |
dc.contributor.referee1 | Ferreira, Liliana Soares | |
dc.contributor.referee2 | Camini, Isabela | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/7211268481398938 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação Física | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação Física | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação Física e Desportos | por |