dc.contributor.advisor | Bolzan, Doris Pires Vargas | |
dc.creator | Isaia, Tatiane Peixoto | |
dc.date.accessioned | 2016-09-22T14:34:44Z | |
dc.date.available | 2016-09-22T14:34:44Z | |
dc.date.issued | 2006-09-06 | |
dc.date.submitted | 2006 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/2188 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, RS, 2006. | por |
dc.description.abstract | This study it has for objective to understand the repercussion of cooperative work
between pairs in the construction of the lecto-writing. Por in such a way, one was
used methodologyc boarding of ethnographic type, with you arrive in port
theoretical epistemology, in which it was used the studies of Piaget (1973; 1977;
1983; 1987); Ferreiro and Teberosky (1993; 1999; 2001; 2003) and PERRETCLERMONT
(1996) to develop the analyses of hypothesis presented for the
searched children at moments of group interaction, in the resolution of challenges
referring the reading and the writing. So, from these analyses of verbal
interchanges established between the children in the group, the group interaction
was evidenced that, between pairs, it consists of a privileged situation of the point
of view of cognitive development, since, having conflicts of hypotheses – conflicts
socio-cognitives – through of the quarrels on what the writing represents and as it
is represented, it has unbalance in the mental structure of the citizen that
searching a new unbalance point it advances in its conceptions, organizing
schemas more elaborated (reorganization cognitive). Then, it is concluded
affirming that the group interaction it consists of one practice pedagogical that it
makes possible the construction joint of the lecto-writing, as well as possibility, on
the part of citizens-children involved in the process, of one to live together based
in the respect and the acceptance of the other. That is, the administration from
classroom, when thought and organized in way that it involves the children in the
development of significant activities, that they allow the reflection, the cooperation,
the sharing, the participation and the mutual enrollment, it makes possible the
development citizens that if they understand co-responsible in the social
transformation. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.subject | Educação | por |
dc.subject | Escrita | por |
dc.subject | Leitura | por |
dc.title | Gestão da sala de aula: interação grupal como estratégia pedagógica para a apropriação compartilhada da lecto-escrita | por |
dc.title.alternative | Administration from classroom: group interaction as pedagogical strategy for the appropriation shared of lecto-writing | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Santa Maria, RS, Brasil. | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional | por |
dc.description.resumo | Este estudo tem por objetivo compreender a repercussão do trabalho cooperativo
entre pares na construção da lecto-escrita. Para tanto, utilizou-se uma abordagem
metodológica do tipo etnográfica, com aportes teóricos epistemológicos, nos quais
utilizou-se os estudos de Piaget (1973; 1977; 1983; 1987); Ferreiro e Teberosky
(1993; 1999; 2001; 2003) e Perret-Clermont (1996) para desenvolver a análise
das hipóteses apresentadas pelas crianças pesquisadas em momentos de
interação grupal, na resolução de desafios referentes à leitura e à escrita. Assim,
a partir dessa análise dos intercâmbios orais estabelecidos entre as crianças no
grupo, constatou-se que a interação grupal, entre pares, consiste em uma
situação privilegiada do ponto de vista do desenvolvimento cognitivo, já que,
havendo conflitos de hipóteses – conflitos sociocognitivos - através das
discussões sobre o que a escrita representa e como ela é representada, há
desequilíbrios na estrutura mental do sujeito que buscando um novo ponto de
equilíbrio avança em suas concepções, organizando esquemas mais elaborados
(reestruturação cognitiva). Logo, conclui-se afirmando que a interação grupal
consiste numa prática pedagógica que possibilita a construção conjunta da lectoescrita,
bem como a possibilidade, por parte dos sujeitos-crianças envolvidos no
processo, de um conviver baseado no respeito e na aceitação do outro. Isto é, a
gestão da sala aula, quando pensada e organizada de maneira que envolva as
crianças no desenvolvimento de atividades significativas, que permitam a
reflexão, a cooperação, o compartilhamento, a participação e o engajamento
mútuo, possibilita a formação de cidadãos que se entendem co-responsáveis na
transformação social. | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |