dc.creator | Rocha, Vinicius Nascimento | |
dc.date.accessioned | 2021-10-19T17:10:20Z | |
dc.date.available | 2021-10-19T17:10:20Z | |
dc.date.issued | 2021-05-20 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/22465 | |
dc.description.abstract | The hospital environment has a unique feature of its complexity. The diversity of
professionals, both those who deal with the core activity - the medical area - as well as those
focused on the middle activity - the administrative area - need to establish a synchrony of
actions so that the processes flow efficiently. To achieve the general objective, it was
necessary to outline specific objectives in order to better outline the internal communication
within the scope of the HGeSM. The study is characterized in terms of its nature by the
approach of applied research, of a descriptive character. The population studied were the
managers of HGeSM, a sample of employees from the Administrative Division and the Head
of the Military Assistance Health Accreditation Program (PASAM). For the development of
this research, data collection was used in the research portals of postgraduate studies, semistructured interview technique and the application of a focus group. Data analysis was
performed through content analysis in the three collections. Before that, a bibliographic and
documentary survey was carried out, using books and other materials related to the subject.
The research revealed that, in the HGeSM, the internal communication processes are
configured by a strong hierarchy, with a prevalence of downward and centralized
communication. There was also a trend in the application of digital communication tools, both
within the scope of formal and informal channels, mainly in the situation of the COVID-19
pandemic - with emphasis on the Whatsapp mobile application - where information has to be
conveyed in a timely manner very quickly. Informal communication exists in the institution,
but it does not interfere negatively in the process and helps, most of the time, in solving
problems. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Comunicação interna | por |
dc.subject | Hospital | por |
dc.subject | Organização militar de saúde | por |
dc.subject | Gestão hospitalar | por |
dc.subject | Internal communication | eng |
dc.subject | Hospital | eng |
dc.subject | Military health organization | eng |
dc.subject | Hospital management | eng |
dc.title | As estratégias de comunicação interna nas organizações militares de saúde do Exército Brasileiro: um estudo de caso no Hospital Geral de Santa Maria | por |
dc.title.alternative | Internal communication strategies in military health organizations in the Brazilian Army: a case study at Santa Maria Hospital General | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | O ambiente hospitalar tem como característica singular a sua complexidade. A diversidade de
profissionais, tanto aqueles que tratam da atividade-fim – a área médica – como aqueles
voltados à atividade-meio – a área administrativa – necessitam estabelecer uma sincronia de
ações para que os processos fluam de maneira eficiente. Para alcançar o objetivo geral, foi
necessário traçar objetivos específicos com vistas a melhor delinear a comunicação interna no
âmbito do HGeSM. O estudo se caracteriza quanto a sua natureza pela abordagem de uma
pesquisa aplicada, de caráter descritivo. A população estudada foram os gestores do HGeSM,
uma amostra de colaboradores da Divisão Administrativa e o Chefe do Programa de
Acreditação da Saúde Assistencial Militar (PASAM). Para desenvolvimento da presente
pesquisa utilizou-se, para coleta de dados, consulta nos portais de pesquisa de trabalhos de
pós-graduação, técnica de entrevista semiestruturada e a aplicação de um grupo focal. A
análise dos dados foi realizada por meio de análise de conteúdo nas três coletas. Antes disso,
foi feito um levantamento bibliográfico e documental, por meio de livros e outros materiais
atinentes ao assunto. A pesquisa revelou que, no HGeSM, os processos de comunicação
interna se configuram por uma forte hierarquização, com prevalência de uma comunicação
descendente e centralizadora. Constatou-se também, uma tendência na aplicação de
ferramentas de comunicação digitais, tanto no âmbito dos canais formais e informais,
principalmente na situação da pandemia do COVID-19 – com destaque para o aplicativo
móvel Whatsapp – onde as informações têm que ser veiculadas de forma muito rápida. A
comunicação informal existe na instituição, mas não interfere de forma negativa no processo e
auxilia, na maioria das vezes, nas soluções de problemas. | por |
dc.contributor.advisor1 | Pedrazzi, Fernanda Kieling | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/6947598132405137 | por |
dc.contributor.referee1 | Battistella, Luciana Flores | |
dc.contributor.referee2 | Kieling, Ana Paula | |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Administração Pública | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações Públicas | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO PUBLICA | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Ciências Sociais e Humanas | por |