dc.creator | Fighera, Adriana Claudia Martins | |
dc.date.accessioned | 2021-11-17T14:14:43Z | |
dc.date.available | 2021-11-17T14:14:43Z | |
dc.date.issued | 2021-04-19 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/22833 | |
dc.description.abstract | This study is part of the Literature, Comparatism and Social Criticism Research Line, of the
Post-graduation Program in Language, at Federal University of Santa Maria, Rio Grande do
Sul, Brazil. The purpose of the research is to interpret the novels The Color Purple, written by
Alice Walker, in 1982, and Push, written by Sapphire, in 1996, based on the approximation
between the narratives. By focusing attention on African-American literature produced in the
20th century, the objective is broadened, as it seeks to identify thematic recurrences and points
of interlocution in the literary glimpse of this corpus. From the analysis carried out, it is evident
that the narratives return to American history and build contexts of representation of violence
against black women, which remains and is endorsed in the family and in social and institutional
relations at different times of the 20th century. Reflections of coloniality operate in oppressive
structures that act in the protagonists’ lives through physical and symbolic violence, producing
silences, which are related to the way that language is presented in the narratives. The novels
exhibit the protagonists' awareness, through the construction of language and shares, which
have the sorority and literacy processes as mentors in the characters’ emancipation and freedom.
The study allows to affirm that the literary manifestations The Color Purple and Push approach
in their themes and, when presenting significant interlacing and dialogue between their
narratives, the novels tension the present, challenge for the humanity’ reflection and awareness
in face of the different forms of violence that last in societies at different times. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | The Color Purple | eng |
dc.subject | Push | eng |
dc.subject | Violência | por |
dc.subject | Exclusão | por |
dc.subject | Sororidade | por |
dc.subject | Letramentos | por |
dc.subject | Violence | eng |
dc.subject | Exclusion | eng |
dc.subject | Sorority | eng |
dc.subject | Literacies | eng |
dc.title | Literatura afro-americana: relações dialógicas entre os romances The Color Purple, de Alice Walker, e Push, de Sapphire | por |
dc.title.alternative | Afro-american literature: dialogical relations between the novels The Color Purple, by Alice Walker and Push, by Sapphire | eng |
dc.type | Tese | por |
dc.description.resumo | Este estudo se insere na linha de pesquisa Literatura, Comparatismo e Crítica Social do
Programa de Pós-Graduação em Letras, da Universidade Federal de Santa Maria, RS. O
propósito da pesquisa é fazer uma interpretação dos romances The Color Purple, escrito por
Alice Walker, em 1982, e Push, escrito por Sapphire, em 1996, a partir de uma aproximação
entre as obras. Ao centrar atenção na literatura afro-americana produzida no século XX, o
objetivo amplia-se, pois buscam-se identificar recorrências temáticas e pontos de interlocução
no entrever literário desse corpus. A partir da análise realizada, evidencia-se que as narrativas
retomam a história estadunidense e constroem contextos de representação da violência contra a
mulher negra, a qual permanece e é avalizada na família e nas relações sociais e institucionais
em diferentes momentos do século XX. Reflexos da colonialidade operam em estruturas
opressoras que atuam na vida das protagonistas por meio da violência física e simbólica,
produzindo silenciamentos, os quais se relacionam à forma como a linguagem é apresentada
nas narrativas. Os romances exibem a tomada de consciência das protagonistas Celie, em The
Color Purple e Celie, em Push, por meio da construção da linguagem e dos compartilhamentos,
os quais têm a sororidade e os processos de letramento como mentores na emancipação e na
liberdade das personagens. O estudo permite afirmar que as manifestações literárias The Color
Purple e Push se aproximam em suas temáticas e, ao apresentarem entrelaçamentos
significativos e diálogo entre suas narrativas, tensionam a atualidade, desafiam e estimulam à
reflexão e à conscientização da humanidade diante das distintas formas de violência que
perduram nas sociedades em diferentes épocas. | por |
dc.contributor.advisor1 | Silva, Vera Lucia Lenz Vianna da | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/8773425081130876 | por |
dc.contributor.referee1 | Calegari, Lizandro Carlos | |
dc.contributor.referee2 | Umbach, Rosani Úrsula Ketzer | |
dc.contributor.referee3 | Niederauer, Silvia Helena | |
dc.contributor.referee4 | Silva, Denise Almeida | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/5747878906492415 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Letras | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Letras | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Artes e Letras | por |