dc.contributor.advisor | Cruz, Milena Carvalho Bezerra Freire de Oliveira | |
dc.creator | Freitas, Renata da Silva | |
dc.date.accessioned | 2021-12-12T21:29:12Z | |
dc.date.available | 2021-12-12T21:29:12Z | |
dc.date.issued | 2021-03-09 | |
dc.date.submitted | 2021 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/23256 | |
dc.description.abstract | This paper aims to analyze, as from a reading group accomplishment, how the reading and
sharing of experiences contribute to the acknowledgement of self-identification processes
among black women. The self-identification as a woman is a process linked to negritude and
the place which a woman occupies in society as being black. This research study is based on
the concept of structured racism of Almeida (2018) aiming to achieve a theoretical basis of
racism in Brazil. The concepts of branquitude and self-identification are approached with the
theoretical contribution of Schucman (2014), Ribeiro (2019) and concerns which link media
and race by hooks (2019). Besides, we approach the definition of black feminism as from the
perspective of Kilomba (2019), together with the concept of black women as “the ‘other’ of
another”. As regard the methodology, this paper evolves in a qualitative perspective,
featuring as a descriptive one. A reading group has taken place inspired in the methodology
of a focus group, composed by five black women, taking as communicational basis the book
“The moment when I figured out I was black” written by Bianca Santana. After the
accomplishment of this focus group, we find out that the reading of black women by black
women can contribute to the self-identification process of gender and race. We realized how
the process of reading can be meaningful in the debate and approach of issues which they
have not considered yet. This paper also proposes that concepts as colorism can act in a
distinct way in the process of self-identification of these women, as well as in hair transition
and in the acceptance of their own hairs. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Mulher negra | por |
dc.subject | Autoidentificação | por |
dc.subject | Grupo focal | por |
dc.subject | Identidade negra | por |
dc.subject | Negritude | por |
dc.subject | Feminismo negro | por |
dc.subject | Livro | por |
dc.subject | Black woman | eng |
dc.subject | Self-identification | eng |
dc.subject | Focus group | eng |
dc.subject | Black identity | eng |
dc.subject | Black feminism | eng |
dc.subject | Book | eng |
dc.title | "Quando me descobri negra": pesquisa qualitativa através de um grupo de leitura | por |
dc.title.alternative | The moment when i figured out i was black: qualitative research through a reading group | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação | por |
dc.degree.local | Santa Maria, RS, Brasil. | por |
dc.degree.graduation | Comunicação Social - Publicidade e Propaganda | por |
dc.description.resumo | Este trabalho tem como objetivo principal analisar, a partir da realização de um clube do
livro, como a leitura e a partilha de experiências contribui para o reconhecimento dos
processos de autoidentificação entre mulheres negras. A autoidentificação como mulher é um processo que vai de encontro com a negritude e com o seu lugar na sociedade enquanto mulher negra. Este estudo fundamenta-se através do conceito de racismo estrutural de Almeida (2018) para realizar uma base teórica sobre o racismo no Brasil atualmente. Aborda-se o conceito de branquitude, autoidentificação com o aporte teórico de Schucman (2014) , Ribeiro (2019) e questões que ligam raça e mídias com hooks (2019). Além da definição de feminismo negro pela perspectiva de Kilomba (2019), juntamente com seu conceito de mulheres negras como “o ‘outro’ do outro”. Em relação à metodologia, este trabalho se desenvolve em uma perspectiva qualitativa e caracteriza-se como descritiva. Foi realizado um grupo de leitura inspirado na metodologia de um grupo focal, com 5 mulheres negras, utilizando como suporte comunicacional o livro “Quando me descobri negra” de Bianca Santana. Através deste grupo conseguimos concluir que a leitura de mulheres negras pode contribuir para o processo de autoidentificação de gênero e de raça. Percebemos como uma leitura pode ser importante para debater e levantar questões às quais elas não haviam pensado. Este estudo também sugere que conceitos como colorismo podem agir de forma diferente na autoidentificação destas mulheres, assim como a transição capilar e a aceitação dos seus próprios cabelos. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Ciências Sociais e Humanas | por |