dc.creator | Weinitschke, Elisandra Della Flora | |
dc.date.accessioned | 2022-04-18T19:04:24Z | |
dc.date.available | 2022-04-18T19:04:24Z | |
dc.date.issued | 2021-08-16 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/24080 | |
dc.description.abstract | This study aimed to develop an incubation methodology in accordance with the objectives and
characteristics of the UFSM Social Incubator, considering the need for this tool to instruct,
guide project coordinators, work team and, mainly, contribute to the incubated projects can
develop their proposals better and obtain better results. For this, bibliographic and documentary
data were collected, as well as the application of interviews in social incubators linked to the
ITCP network, in order to provide the necessary support for the methodological construction.
The survey revealed that, of the ten incubators participating in this study, most seek to follow
the incubation stages, but not all determine a time limit, focusing on the development and
sustainability of the incubated enterprises. Few adopt indicators to assess their performance or
that of their incubated companies and the topic of Social Impact Business is also little discussed.
Those that have a clear incubation method are conducted by multidisciplinary teams that are
more experienced in the work developed with groups in social vulnerability. There are still
many challenges surrounding social incubation, from problems such as the high turnover of the
people involved to the lack of financial resources and investment to implement and maintain
their projects. To improve the methodology of incubators, further research is suggested on
social technologies, indicators and businesses that can impact the target audience of a social
incubator, because, despite the intention and reasons presented, most of these incubators are
still unable to develop such themes. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Incubadoras | por |
dc.subject | Impacto social | por |
dc.subject | Empreendimentos | por |
dc.subject | Metodologia de incubação | por |
dc.subject | Incubators | eng |
dc.subject | Social impact | eng |
dc.subject | Enterprises | eng |
dc.subject | Incubation methodology | eng |
dc.title | A Incubadora Social da UFSM: uma proposta metodológica para promover impacto social | por |
dc.title.alternative | UFSM's Social Incubator: a methodological proposal to promote social impact | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Este estudo teve como objetivo desenvolver uma metodologia de incubação de acordo com os
objetivos e as características da Incubadora Social da UFSM, considerando a necessidade dessa
ferramenta para instruir, orientar coordenadores de projetos, equipe de trabalho e,
principalmente, contribuir para que os empreendimentos incubados possam desenvolver melhor
as suas propostas e obter melhores resultados. Para isso, realizou-se uma coleta de dados
bibliográficos, documentais, bem como a aplicação de entrevistas em incubadoras sociais
vinculadas à rede ITCP, com o intuito de fornecer os subsídios necessários para a construção
metodológica. A pesquisa revelou que, das dez incubadoras participantes deste estudo, a
maioria procura seguir as etapas de incubação, porém nem todas determinam um limite
temporal, focando no desenvolvimento e na sustentabilidade dos empreendimentos incubados.
Poucas adotam indicadores para avaliação de seu desempenho ou de seus incubados e o tema
dos Negócios de Impacto Social também é pouco abordado. As que possuem um método claro
de incubação são conduzidas por equipes multidisciplinares e mais experientes no trabalho
desenvolvido perante os grupos em vulnerabilidade social. Ainda existem muitos desafios que
cercam a incubação social, desde problemas como a alta rotatividade das pessoas envolvidas
até a falta de recursos financeiros e investimento para implementação e manutenção dos seus
projetos. Para melhorar a metodologia das incubadoras, sugere-se mais pesquisas a respeito de
tecnologias sociais, indicadores e negócios que possam impactar o público alvo de uma
incubadora social, pois, apesar da intencionalidade e dos motivos apresentados, a maioria
dessas incubadoras ainda não consegue desenvolver tais temáticas. | por |
dc.contributor.advisor1 | Becker, Kalinca Leia | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/9082069520269585 | por |
dc.contributor.referee1 | Bobsin, Debora | |
dc.contributor.referee2 | Agne, Chaiane Leal | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/3791183896826261 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Administração Pública | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações Públicas | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO PUBLICA | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Ciências Sociais e Humanas | por |