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dc.contributor.advisorTonini, Andréa
dc.creatorLucas, Giovani Inocêncio Garcia
dc.date.accessioned2017-01-02T11:11:01Z
dc.date.available2017-01-02T11:11:01Z
dc.date.issued2007
dc.date.submitted2007
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/2456
dc.descriptionArtigo (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Educação Especial - Déficit Cognitivo e Educação de Surdos, EaD, RS, 2007.por
dc.description.abstractIn this survey, some notions on the concepts of psychomotor education, psychomotor functions, and children’s development are show and described by means of its constitutive elements, to wit, co-ordination, bodily framework, lateral control development, spatial structuring and temporal acknowledgement, as well as visual and aural discrimination, taking all along into consideration the fact that every child presents from birth a potential for development but that such a potencial will not depend on organic maturation alone, but also upon its interaction qith other human beings and the environment into which aforementioned children are inserted. It is within same interaction that children set up their bodily self-image as an embasament for their motor development and all sorts os further learning. Within this context, the herein enclosed paper builds upon reflexions on how movement and psychomotor education as rendered by reflexive practices can act over the learning process incidences thoughout the identification of suchs movements’ relevance upon the lives of children, as well as approaches such subjects as development, learning, and psychomotor education. The methodology employed was that of a bibliographical survey, a method that aims to undertand such theoretical information that can be found on problem situations, because children are an extremely hard study target and when we are focusing upon some variables of their symbolic learning we are facing a research field whose conceptual boundaries are still unperfectly established and a similar phenonomen happens, pearchance with even greater indefinition, when we are intent into studyng such variables as presented by the acquisition of motor skill, a set of praxes often mistaken and mixed up with psychomotricity itself.eng
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Federal de Santa Mariapor
dc.rightsAcesso Abertopor
dc.subjectDesenvolvimento infantilpor
dc.subjectMovimentopor
dc.subjectEducação psicomotorapor
dc.subjectAprendizagempor
dc.titleAs contribuições da educação psicomotora reflexiva para as crianças com dificuldade de aprendizagempor
dc.title.alternativeThe contributions of education psicomotora reflective for children difficulty of learningeng
dc.typeTrabalho de Conclusão de Curso de Especializaçãopor
dc.degree.localPolo de Bagé, RS, Brasilpor
dc.degree.specializationEducação Especial - Déficit Cognitivo e Educação de Surdos, EaDpor
dc.description.resumoNo presente artigo, apresentam-se algumas noções que contemplam o conceito de educação psicomotora, as funções psicomotoras e o desenvolvimento infantil, descritos através dos seguintes aspectos: coordenação, esquema corporal, lateralidade, estruturação espacial, estruturação temporal, discriminação visual e auditiva, uma vez que, a partir do nascimento, a criança apresenta potencial para desenvolver-se, porém este potencial não depende apenas da maturação orgânica mas também da interação com o outro e meio na qual está inserida. É nesta interação que ela organiza sua imagem corporal, é base de seu desenvolvimento motor e de aprendizagem. Neste contexto, o presente trabalho traz uma reflexão acerca de como o movimento e a educação psicomotora, através de uma prática reflexiva, poderão atuar nas incidências do processo de aprendizagem, identificando-se a relevância do movimento na vida destas crianças e abordando temas como: desenvolvimento, aprendizagem e educação psicomotora. A metodologia utilizada foi a da pesquisa bibliográfica, cujo método tem como objetivo procurar compreender informações teóricas existentes sobre uma situaçãoproblema, pois sendo a criança um objeto de estudo extremamente difícil, quando investigamos algumas variáveis da sua aprendizagem simbólica, deparamo-nos com uma área de pesquisa ainda conceitualmente pouco definida, o mesmo se passando, talvez ainda com maiores indefinições, quando se pretende estudar as variáveis da sua motricidade, freqüentemente confundida com a psicomotricidade.por
dc.publisher.unidadeCentro de Educaçãopor


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