dc.creator | Lehnhart, Gabriela Brutti | |
dc.date.accessioned | 2022-06-20T20:14:38Z | |
dc.date.available | 2022-06-20T20:14:38Z | |
dc.date.issued | 2022-02-09 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/24910 | |
dc.description.abstract | The general objective of this research was to elaborate and implement a plan focused on
students with intellectual disabilities in Professsional and Technological Education, in order to
improve the social relationships of these students in virtual environments, as well as to
evaluate the effects of implementing this plan on the academic formation of the subject. Four
students with intellectual disabilities from Professional and Technological Education
participated in the research, their families and undergraduate students from the Special
Education course, who were identified as academic facilitators. The study took place in the
municipality of Santa Maria, in the state of Rio Grande do Sul, in one of the teaching units of
the Federal University of Santa Maria, which promotes and teaches basic education, initial and
continuing education, high school technical professional education and technological
professional education. For reasons of the pandemic moment, the survey was carried out
entirely in a virtual way, using online resources, such as the Google Meet and Whatsapp
platform. To obtain the data, the following instruments were used: Support Intensity Scale (SIS)
and the registration in the field diary. A quantitative analysis was carried out for both
instruments, helping to build an intervention plan for students with disabilities. The observation
protocol was also applied in the activities mediated by the academic facilitators and, finally, the
social validity questionnaire with family members and guardians. Online meetings were held
in 2020, through the Google Meet platform. The meetings took place weekly, with the students,
the academic facilitators and the researcher, where we implemented the intervention plan with
the student. In these meetings, we seek to clarify doubts regarding the current context and the
guidelines on the changes occurred in the academic calendar. Discussions of the results were
based on the analysis of the instruments applied. It is possible to identify the performance of
the protagonists as satisfactory at all stages of the research, as well as highlighting new
learning possibilities for students with intellectual disabilities in the virtual environment. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Educação profissional e tecnológica | por |
dc.subject | Educação especial | por |
dc.subject | Deficiência intelectual | por |
dc.subject | Habilidades sociais | por |
dc.subject | Professional and technological education | eng |
dc.subject | Special education | eng |
dc.subject | Intellectual disability | eng |
dc.subject | Social skills | eng |
dc.title | Gestão de habilidades sociais para estudantes com deficiência intelectual no contexto da educação profissional e tecnológica | por |
dc.title.alternative | Social skills management for students with intellectual disabilities in the context of professional and technological education | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Esta pesquisa teve como objetivo geral elaborar e implementar um plano centrado para
estudantes com deficiência intelectual na Educação Profissional e Tecnológica, a fim de
aprimorar as relações sociais destes estudantes em ambientes virtuais, bem como, avaliar os
efeitos da implementação deste plano na formação acadêmica do sujeito. Participaram da
pesquisa quatro estudantes com deficiência intelectual da Educação Profissional e
Tecnológica, seus familiares e acadêmicos de graduação do curso de Educação Especial, os
quais foram identificados com facilitadores acadêmicos. O estudo ocorreu no município de
Santa Maria, no estado do Rio Grande do Sul, em uma das unidades de ensino da
Universidade Federal de Santa Maria, que promove e ministra a educação básica, a formação
inicial e continuada, a educação profissional técnica de nível médio e a educação profissional
tecnológica. Por questões do momento pandêmico, a pesquisa foi realizada totalmente de
forma virtual, utilizando os recursos on-line, como a plataforma Google Meet e Whatsapp.
Para obtenção dos dados utilizou-se os seguintes instrumentos: Escala de Intensidade de
Apoio (SIS) e o registro no diário de campo. Para ambos os instrumentos se realizou uma
análise quantitativa, auxiliando na construção do plano interventivo para o estudante com
deficiência. Também foram aplicados o protocolo de observação nas atividades mediadas
pelos facilitadores acadêmicos e por fim o questionário de validade social com os familiares e
responsáveis. Os encontros on-line foram realizados no ano de 2020, pela plataforma do
Google Meet. Os encontros ocorreram semanalmente, com os estudantes, as facilitaras
acadêmicas e a pesquisadora, onde implementamos o plano interventivo com o estudante.
Nesses encontros, buscamos esclarecer dúvidas referentes ao contexto atual e as
orientações sobre as alterações ocorrida no calendário acadêmico. As discussões dos
resultados se deram a partir da análise dos instrumentos aplicados. Sendo possível identificar
o desempenho dos protagonistas como satisfatório em todos as etapas da pesquisa, assim
como salientamos novas possibilidades de aprendizagem aos estudantes com eficiência
intelectual no ambiente virtual. | por |
dc.contributor.advisor1 | Castro, Sabrina Fernandes de | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/5892665490499253 | por |
dc.contributor.referee1 | Boueri, Iasmin Zanchi | |
dc.contributor.referee2 | Santos, Leila Maria Araújo | |
dc.contributor.referee3 | Maraschin, Mariglei Severo | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/5714472372491006 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Colégio Técnico Industrial de Santa Maria | por |