dc.contributor.advisor | Gallina, Simone Freitas da Silva | |
dc.creator | Wollmann, Milena Renata | |
dc.date.accessioned | 2022-11-16T18:38:05Z | |
dc.date.available | 2022-11-16T18:38:05Z | |
dc.date.issued | 2021-08-05 | |
dc.date.submitted | 2021 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/26889 | |
dc.description.abstract | This monograph was developed with the Pedagogy Course at the Federal University of Santa
Maria (UFSM), it was written during the social isolation resulting from the Covid 19
Pandemic, and its development stems from an attempt to follow the investigative paths that
the problem prompts to think, which ie: what is the importance of early childhood education
for children entering the early years of elementary school?, as a result of this formulation, it is
worth asking in these pandemic times what are the challenges of children's education related
to school learning in the home environment, given the moment suspension from in-person
school activities? To understand this problem, we use the general objective that investigates
how the circumstance of social isolation has affected the pedagogical practices of the
pedagogue together with the children. In this sense, we sought to understand how strategies
and paths are created to (re)establish communication, dialogue and pedagogical practices
between children and teachers. That is, the purpose of the study seeks to approach the
possibilities of interactions, discoveries and learning for children. The research approached a
qualitative approach to the production and analysis of bibliographic materialities, mainly from
researchers such as Maria Carmem Barbosa (2013), and from these materialities we
approached some basic concepts: childhood; kid; early childhood education articulating with
the know-how experienced in the research movements traced in a field diary. It is considered
that the problematization of the importance of early childhood education for the child who
enters the early years of elementary school has become even more complex in the context of
the suspension of face-to-face activities at school, becoming a reality throughout the country.
Children and their school experiences in the period of social distancing fail to experience the
beauty of childhood with their peers. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Criança | por |
dc.subject | Escola da infância | por |
dc.subject | Interações | por |
dc.title | As crianças e suas infâncias: tempos de incertezas | por |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação | por |
dc.degree.local | Santa Maria, RS, Brasil. | por |
dc.degree.graduation | Curso de Pedagogia Licenciatura Plena Diurno | por |
dc.description.resumo | A escrita desta monografia foi escrita durante o isolamento social decorrente da Pandemia do
Covid 19, e seu desenvolvimento parte da tentativa de percorrer os caminhos investigativos
que o problema instiga pensar, qual seja: qual é a importância da educação infantil para a
criança que ingressa nos anos iniciais do ensino fundamental? Em decorrência dessa
formulação cabe interrogar quais são os desafios da educação das crianças relativo às
aprendizagens escolares no ambiente doméstico, dado o momento de suspensão das atividades
presenciais da escola? Para compreender esse problema nos valemos do objetivo geral que
investigou o modo como a circunstância de isolamento social afetou as práticas pedagógicas
do pedagogo junto com as crianças. Buscou-se compreender de que modo são criadas
estratégias e caminhos para (re)estabelecer a comunicação, o diálogo e as práticas
pedagógicas entre as crianças e os professores. A pesquisa é de cunho qualitativo cercando-se
da produção e análise das materialidades da literatura, contando com as contribuições da
pesquisadora Maria Carmem Barbosa (2013), e a partir dessas materialidades nos
aproximamos de alguns conceitos basilares: infância; criança; educação infantil articulando
com os saberes-fazeres experimentados nos movimentos traçados em um diário de campo.
Considera-se que a problematização sobre a importância da educação infantil para a criança
que ingressa nos anos iniciais do ensino fundamental tornou-se ainda mais complexa no
contexto da suspensão das atividades presenciais da escola, tornando-se realidade em todo o
país. As crianças e suas vivências escolares nesse período deixaram de experimentar as
descobertas da infância com seus pares. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |