dc.contributor.advisor | Dalla Corte, Marilene Gabriel | |
dc.creator | Nicoletti, Renata | |
dc.date.accessioned | 2022-12-15T11:50:34Z | |
dc.date.available | 2022-12-15T11:50:34Z | |
dc.date.issued | 2021-06-02 | |
dc.date.submitted | 2021 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/27348 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, RS, 2021. | por |
dc.description.abstract | This monograph is result from the studies developed in the Specialization Course in
Educational Management, along the line of research LP/1 – Policies and Management
of Basic and Higher Education, of the Postgraduate Program in Public Policies and
Educational Management, at the Federal University of Santa Maria. It is a production
of the Study and Research Group on Educational Policies and Management –
GESTAR/CNPq. Its general goal is to understand the democratic management
processes in the state public teaching of RS, based on a survey of the state of
knowledge, in a time frame from the years 2015 to 2020. The survey of the state of
knowledge is characterized as an exploratory study that accessed sources of
documental and bibliographic order, looking at the Digital Library of Theses and
Dissertations (BDTD) and the Capes Theses and Dissertations Catalog (Capes), and
resulted in the selection and analysis of six theses and thirteen dissertations. The data
analysis was based on the assumptions of Content Analysis, considering the precepts
of Bardin (2016), and with the theoretical contribution of educational management and
democratic management, based on the studies of Libâneo (2012), Lück (2011) and
Paro (2017), among other references. Among the results and conclusions, it is
noteworthy that the state of RS has its own legislation that provides for democratic
management, consistent with the assumptions in force in national legislation, as well
as mechanisms for its effectiveness, such as the choice of principals and assistant
principals. Several cases were identified in which the implementation of democratic
school management was successful in different areas of school life, prioritizing
participation, especially when there was mediation by school managers, including the
principal. Above all, there was a need for greater investment in the qualification of
professionals working in school management, with a view to being more prepared for
the understanding and implementation of public educational policies and, in this sense,
to improve the processes of democratic management in the school context. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Gestão democrática | por |
dc.subject | Gestão escolar | por |
dc.subject | Gestão educacional | por |
dc.subject | Magistério estadual do Rio Grande do Sul | por |
dc.title | Gestão democrática no magistério público estadual do RS: conceitos e ações a partir de revisão da literatura | por |
dc.title.alternative | Democratic management in the state public teaching of RS: concepts and actions from literature review | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Santa Maria, RS, Brasil. | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional | por |
dc.description.resumo | Esta monografia é decorrente dos estudos desenvolvidos no Curso de Especialização
em Gestão Educacional, junto à linha de pesquisa LP/1 – Políticas e Gestão da
Educação Básica e Superior, do Programa de Pós-graduação em Políticas Públicas e
Gestão Educacional, da Universidade Federal de Santa Maria. Se constitui numa
produção do Grupo de Estudos e Pesquisas em Políticas e Gestão Educacional –
GESTAR/CNPq. Tem por objetivo geral compreender os processos de gestão
democrática no que diz respeito ao magistério público estadual do RS, a partir de uma
pesquisa de estado do conhecimento, em um recorte temporal dos anos de 2015 a
2020. A pesquisa do estado do conhecimento caracteriza-se como um estudo
exploratório que acessou fontes de ordem documental e bibliográfica, com olhar
direcionado à Biblioteca Digital de Teses e Dissertações (BDTD) e ao Catálogo de
Teses e Dissertações da Capes (Capes), e resultou na seleção e análise de seis teses
e treze dissertações. A análise dos dados teve como base os pressupostos da Análise
de Conteúdo, considerando os preceitos de Bardin (2016), e com o aporte teórico da
gestão educacional e gestão democrática com base nos estudos de Libâneo (2012),
Lück (2011) e Paro (2017), entre outros referenciais. Entre os resultados e conclusões,
destaca-se que o estado do RS possui uma legislação própria que prevê a gestão
democrática, condizente com os pressupostos vigentes na legislação nacional, como
também possui mecanismos para sua efetivação, como a escolha de diretores e vicediretores escolares. Identificou-se diversos casos em que a implementação da gestão
democrática escolar foi bem-sucedida em diferentes âmbitos do cotidiano escolar,
priorizando a participação, em especial, quando houve a mediação pelos gestores
escolares, entre eles o diretor. Sobremaneira, constatou-se a necessidade de maior
investimento na qualificação dos profissionais que atuam na gestão escolar, com
vistas a estarem mais preparados para a compreensão e implementação de políticas
públicas educacionais e, nesse sentido, aprimorar os processos de gestão
democrática no contexto escolar. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |