dc.creator | Rosa, Tiele Fernanda Silva | |
dc.date.accessioned | 2023-01-03T17:51:13Z | |
dc.date.available | 2023-01-03T17:51:13Z | |
dc.date.issued | 2022-09-14 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/27480 | |
dc.description.abstract | In recent decades, we have been living in a period of transition, where rapid
technological, cultural and social changes have taken place, but the most profound has
occurred in children and adolescents, who are already born adapted to digital culture, unlike
previous generations who need to learn this new way of living.
This set of changes directly affects the classroom, new student profiles imply
pedagogical transformations and new learning processes that often put such different
generations in opposition. In this context, history teachers should promote in their classes
learning that enables the understanding of history, especially in relation to the local culture,
rescuing the historical, social, religious and economic identity of the community that
surrounds them.
The present work is in line with this proposal for the transformation of education, as it
aims to develop teaching material about the municipality, based on cultural heritage. The
theme is the teaching of the History of Panambi/RS through Heritage Education in Basic
Education, using Information and Communication Technologies (ICT's). The desired
objectives are to inventory the heritage assets of the municipality of Panambi-RS that can be
cataloged in My Maps and to systematize the different possibilities of understanding the
concept of Heritage, using Heritage Education and the Study of the Environment as a
methodology. The product presented is an interactive map of the heritage assets of the
municipality of Panambi-RS, to be used in history classes in the early and final years of
elementary school, linking learning to the diversity of objects of knowledge, to the use of new
technologies and preparing the student to be a researcher. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Profhistória | por |
dc.subject | Ensino de história | por |
dc.subject | História local | por |
dc.subject | Educação patrimonial | por |
dc.subject | Mapa | por |
dc.subject | Profhistory | eng |
dc.subject | History teaching | eng |
dc.subject | Local history | eng |
dc.subject | Patrimony education | eng |
dc.subject | Map | eng |
dc.title | O ensino da História de Panambi através do patrimônio cultural | por |
dc.title.alternative | Teaching the History of Panambi through cultural patrimony | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Vivemos nas últimas décadas um período de transição, onde ocorrem aceleradas
mudanças tecnológicas, culturais e sociais, porém a mais profunda ocorreu nas crianças e
adolescentes, que já nascem adaptados à cultura digital, ao contrário das gerações anteriores
que necessitam aprender essa nova forma de viver.
Esse conjunto de mudanças atinge diretamente a sala de aula, novos perfis de alunos
implicam em transformações pedagógicas e em novos processos de aprendizagem que por
diversas vezes coloca em oposição gerações tão distintas. Neste contexto docentes de história
devem promover em suas aulas aprendizagens que possibilitem a compreensão da história,
principalmente em relação a cultura local, resgatando a identidade histórica, social, religiosa,
econômica da comunidade que o cerca.
O presente trabalho vai ao encontro a essa proposta de transformação da educação,
pois visa a elaboração de um material de ensino sobre o município, partindo do patrimônio
cultural. A temática é o ensino da História de Panambi/RS através da Educação Patrimonial
na Educação Básica, utilizando as Tecnologias da Informação e Comunicação (TIC’s). Os
objetivos almejados são inventariar os bens patrimoniais do município de Panambi-RS
passíveis de serem catalogados no My Maps e sistematizar as diferentes possibilidades de
compreensão do conceito de Patrimônio, tendo como metodologia a própria Educação
Patrimonial e o Estudo do Meio. O produto apresentado é um mapa interativo dos bens
patrimoniais do município de Panambi-RS, para utilização nas aulas de história dos anos
iniciais e finais do ensino fundamental, vinculando a aprendizagem a diversidade dos objetos
de conhecimento, ao uso de novas tecnologias e preparando o estudante para ser um
pesquisador. | por |
dc.contributor.advisor1 | Borin, Marta Rosa | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/5887358764231724 | por |
dc.contributor.referee1 | Mourad, Leonice Aparecida de Fatima Alves Pereira | |
dc.contributor.referee2 | Neumann, Rosane Marcia | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/3263771986596228 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | História | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Ensino de História em Rede Nacional | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |