dc.creator | Moreira, Patricia Kruel Froner | |
dc.date.accessioned | 2023-03-02T11:10:12Z | |
dc.date.available | 2023-03-02T11:10:12Z | |
dc.date.issued | 2022-12-02 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/28005 | |
dc.description.abstract | This study has the main objective of developing a technological product that can evaluate and
identify which variables add value to both students and graduates of higher education, whether
public or private. There is little research on the subject, mainly from the end-user perspective.
To this end, a survey-type quantitative research was carried out with 76 questions, 65 of them
with a five-point Likert-type scale. A valid sample of 1,203 respondents was obtained, including
graduates and students of undergraduate courses at the Federal University of Santa Maria,
and the data were analyzed using descriptive statistics, exploratory factor analysis, t test and
ANOVA with Post Hoc. Regarding the specific objectives, this study concludes with suggestions
for improvement such as strengthening communication between students, teachers and
technicians and academic management; develop a value perception research instrument and
apply it frequently to collect data, understand students' demands and expectations regarding
the various factors presented in this work; develop plans to meet them and use common tools
in Lean such as planning resources, problem solving, performance indicators, etc. Among the
contributions of this research are that results obtained from this study can serve as a starting
point for more comprehensive research and even for the development of a validated scale of
value generation of academic activities in higher education. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Pensamento enxuto | por |
dc.subject | Habilidades | por |
dc.subject | Avaliação de aprendizagem | por |
dc.subject | Lean thinking | eng |
dc.subject | Skills | eng |
dc.subject | Learning assessment | eng |
dc.title | Geração de valor em atividades acadêmicas no ensino superior: uma análise segundo o pensamento Lean | por |
dc.title.alternative | Value generation in academic activities in higher education: an analysis according to Lean thinking | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Este estudo tem o objetivo principal o desenvolver um produto tecnológico que possa avaliar e
identificar quais variáveis agregam valor tanto para os alunos quanto egressos do ensino
superior, seja ele público ou privado. Há poucas pesquisas sobre o tema, principalmente sobre
a perspectiva do usuário final. Para tal, foi realizada pesquisa quantitativa, tipo Survey com 76
questões, sendo 65 delas com escala tipo Likert de cinco pontos. Obteve-se uma amostra válida
de 1.203 respondentes entre egressos e discentes dos cursos de graduação da Universidade
Federal de Santa Maria, e os dados foram analisados através da estatística descritiva, análise
fatorial exploratória, testes de diferença de médias Teste t e ANOVA com Post Hoc. Referente
aos objetivos específicos, conclui-se este estudo com sugestões de melhoria como estreitar a
comunicação entre discentes, docentes e técnicos e a gestão acadêmica; elaborar um
instrumento de pesquisa de percepção de valor e aplica-lo frequentemente para coletar dados,
entender as demandas e expectativas dos alunos quanto aos diversos fatores apresentados neste
trabalho; elaborar planos para atendê-las e usar instrumentos comuns em Lean como recursos
de planejamento, solução de problemas, indicadores de desempenho etc. Entre as contribuições
desta pesquisa estão que resultados obtidos a partir deste estudo podem servir como ponto de
partida para pesquisas mais abrangentes e, inclusive, para o desenvolvimento de uma escala
validada de geração de valor das atividades acadêmicas no ensino superior. | por |
dc.contributor.advisor1 | Klein, Leander Luiz | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/7157616811264324 | por |
dc.contributor.referee1 | Pereira, Breno Augusto Diniz | |
dc.contributor.referee2 | Pádua, Silvia Inês Dallavalle de | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/6591057990491706 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Administração Pública | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações Públicas | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO PUBLICA | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Ciências Sociais e Humanas | por |