dc.contributor.advisor | Siluk, Ana Cláudia Pavão | |
dc.creator | Martins, Claudete da Silva Lima | |
dc.date.accessioned | 2023-03-08T14:44:14Z | |
dc.date.available | 2023-03-08T14:44:14Z | |
dc.date.issued | 2007-12-01 | |
dc.date.submitted | 2007 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/28116 | |
dc.description | Artigo (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Educação Especial, EaD, RS, 2007. | por |
dc.description.abstract | This work presents the realized research at the Distance Graduation Course of Special
Education offers by Federal university of Santa Maria and developed in Bagé, Livramento
and Uruguaiana region Rio Grande do Sul. This work thematic s preoccupation is in the
autonomy development possibilities in teachers instructing courses to act in the Special
Education, developed through the Distance Education. In this way the investigation sought to
analyze the autonomic practices proposed and developed in the course, from Freire s
categories.
The methodology applied approaches the ethnographic and participative research
parameters. It has been done through the following teachers instructing done by the Distance
Education Course, in order to notice, analyze and understand the way in how the autonomy
development is propose and developed in the course. It has been noticed that the autonomy, in
the construction perspective based in the interaction and in the presencial and direct exchange
of ideas and practices, it is powered in the students presencial meetings with the teachers and
tutors, equally by the contest of the articulation and mediation that is also possible due to the
technology.
As a result the considerations, reflections, suggests, conjectures, mediations, findings
and proposed actions were based in the dialogic practice from the historical research
conception, as constructive elements of the totality, in a praxis that seek for the construction
of a liberator education. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Autonomia | por |
dc.subject | Educação especial | por |
dc.subject | Educação a distância | por |
dc.subject | Autonomy | eng |
dc.subject | Special education | eng |
dc.subject | Distance education | eng |
dc.title | Navegando pelas redes da educação a distância: a construção da autonomia dos educadores especiais em formação | por |
dc.title.alternative | Navigating through the distance education nets: the ties in the special educators’ autonomy under formation | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Bagé, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Educação Especial, EaD | por |
dc.description.resumo | Este trabalho apresenta a pesquisa realizada no Curso de Graduação a Distância de
Educação Especial, oferecido pela Universidade Federal de Santa Maria e desenvolvido no
Pólo Regional de Bagé, Livramento e Uruguaiana - RS. A preocupação temática desse
trabalho centra-se nas possibilidades de desenvolvimento da autonomia em cursos de
formação docente em Educação Especial, desenvolvidos por meio da Educação a Distância.
Desta forma a investigação buscou analisar as práticas autônomas propostas e desenvolvidas
no curso, a partir de categorias freireanas.
A metodologia utilizada aproxima-se dos parâmetros caracterizadores da etnografia e
da pesquisa participante. Realizou-se através do acompanhamento da formação docente
realizada por meio da Educação a Distância, buscando perceber, analisar e compreender a
forma com que o desenvolvimento da autonomia é proposto e desenvolvido no curso.
Percebeu-se que a autonomia, na perspectiva de construção fundamentada na interação e troca
direta e presencial de idéias e práticas, é potenciado nos encontros presenciais dos alunos com
professores e tutores, igualmente pelo concurso das articulações e mediações propiciadas
pelas tecnologias.
Neste sentido, as considerações, reflexões, proposições, conjeturas, descobertas,
mediações e ações propostas têm seu enraizamento na prática dialógica a partir da concepção
histórica da pesquisa, como elementos constitutivos da totalidade, numa práxis que busca a
construção de uma educação libertadora. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |