dc.creator | Kirchhof, Edson Francisco Borim | |
dc.date.accessioned | 2023-04-03T18:30:07Z | |
dc.date.available | 2023-04-03T18:30:07Z | |
dc.date.issued | 2023-02-03 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/28537 | |
dc.description.abstract | Since the beginning of human social organization, man has been modifying the planet in
different ways, generating technological progress and, as a consequence, environmental
problems may arise. Environmental education is important for society as a way of teaching new
generations to live in harmony with nature, building social, moral and ethical values. Serious
games are those that recreate situations and problems from reality for educational purposes. The
present work presents the development process of a serious game to help environmental
education in the early years of elementary school. The proposal contemplates the mobility and
flexibility of current learning, as well as the need for playful and challenging materials for
children with a focus on environmental education, becoming a motivating pedagogical strategy
in the construction of knowledge in the early years of elementary school. For the development
of the game, the Constructo 3 game engine was used. The game's genre is a farm simulator
focused on sustainability with free choices. The game evaluation was carried out with 74
participants, using a series of questionnaires defined in the MEEGA+ methodology, with
questions regarding usability and player experience. The evaluation of the game shows positive
results and approval to be used as an auxiliary tool in the teaching of environmental education. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Sustentabilidade | por |
dc.subject | Aprendizagem | por |
dc.subject | Dispositivo móvel | por |
dc.subject | Meio ambiente | por |
dc.subject | Sustainability | eng |
dc.subject | Learning | eng |
dc.subject | Mobile device | eng |
dc.subject | Environment | eng |
dc.title | Jogo sério como ferramenta para o auxílio da educação ambiental nos anos iniciais do ensino fundamental | por |
dc.title.alternative | Serious game as a tool to help environmental education in the early years of elementary education | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Desde do início da organização social humana, o homem vem modificando o planeta de diversas
formas, gerando progressos tecnológicos e como consequência podendo surgir problemas
ambientais. A educação ambiental é importante para a sociedade como uma forma de ensinar
as novas gerações a conviver em harmonia com a natureza, construindo valores sociais, morais
e éticos. Jogos sérios são aqueles que recriam situações e problemas da realidade voltados para
fins educacionais. O presente trabalho apresenta o processo de desenvolvimento de um jogo
sério para o auxílio da educação ambiental nos anos iniciais do ensino fundamental. A proposta
contempla a mobilidade e flexibilidade das aprendizagens atuais, bem como a necessidade de
materiais lúdicos e desafiadores para crianças com foco na educação ambiental, convertendose numa estratégia pedagógica motivadora na construção de conhecimento nos anos iniciais do
ensino fundamental. Para o desenvolvimento do jogo, foi utilizado a game engine Constructo 3. O
gênero do jogo é um simulador de fazenda com foco em sustentabilidade com escolhas livres.
A avaliação do jogo foi realizada com 74 participantes, utilizando uma série de questionários
definidos na metodologia MEEGA+, com questionamentos a respeito da usabilidade e
experiência do jogador. A avaliação do jogo evidencia resultados positivos e aprovação para
ser utilizado como ferramenta auxiliar no ensino da educação ambiental. | por |
dc.contributor.advisor1 | Maran, Vinícius | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/7208923641812223 | por |
dc.contributor.referee1 | Pasquali, Ísis Samara Ruschel | |
dc.contributor.referee2 | Ellensohn, Ricardo Machado | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/2721163563440451 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Tecnologias Educacionais em Rede | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |