dc.creator | Pacheco, Juliana Arrua | |
dc.date.accessioned | 2023-04-10T18:00:21Z | |
dc.date.available | 2023-04-10T18:00:21Z | |
dc.date.issued | 2023-02-01 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/28595 | |
dc.description.abstract | This master's dissertation proposed to follow a path that involved several areas
of knowledge, such as Architecture, Environmental Psychology and Health. The
research object of study is the schoolyard, an important space for the child's
socialization, a place for exchanges, conviviality, explorations and experiments, a
subsystem of open spaces for daily and collective use. This work consists of an
analysis of the appropriation of schoolyards by students, considering the return of faceto-face school activities in the context of Covid-19. The research has an approach in
the study of the person-environment relationship, considering the theoretical
contribution of environmental psychology, and adopts a mixed methods design, such
as an exploratory visit, systematic observation, behavioral map, structured and semistructured interview. Based on these methods, was it possible to characterize the
courtyards and their users? The research was carried out in three private primary and
secondary schools in the municipality of Santa Maria, all with patios that are very
heterogeneous among themselves, verifying the form of appropriation of these spaces
through the analysis of the user's behavior in relation to the environment. To carry out
the evaluation, the work was divided into three stages, where the first consists of the
development of the theoretical framework on environmental psychology and the
schoolyard, the second stage seeks to gather information for field research and the
third is the analysis of data from previous stages. . The sample definition was defined
by the difficulty of finding public schools with playgrounds in the courtyards, due to the
Covid-19 pandemic. The result of the applied methods and techniques made it possible
to understand the needs of its users and to understand the process of appropriation
and non-appropriation of school yards in different situations. Through this knowledge,
recommendations were proposed in order to achieve an improvement and greater
appropriation of the place and to make it more suitable for the students. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Pátios escolares | por |
dc.subject | Psicologia ambiental | por |
dc.subject | Apropriação | por |
dc.subject | Santa Maria | por |
dc.subject | Schoolyards | eng |
dc.subject | Environmental psychology | eng |
dc.subject | Appropriation | eng |
dc.title | A apropriação dos pátios escolares e a importância no cotidiano de seus usuários | por |
dc.title.alternative | The appropriation of schoolyards and the importance for their users | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Esta dissertação de mestrado se propôs a percorrer um caminho que envolveu
diversas áreas de conhecimento, como a Arquitetura, a Psicologia Ambiental e a
Saúde. O objeto de estudo da pesquisa é o pátio escolar, um importante espaço para
a socialização da criança, um lugar de trocas, convívio, explorações e
experimentações, um subsistema de espaços livres de utilização cotidiana e coletiva.
Este trabalho consiste em uma análise da apropriação de pátios escolares por alunos,
considerando a importância para seus usuários. A pesquisa possui uma abordagem
no estudo da relação pessoa-ambiente, considerando o aporte teórico da psicologia
ambiental, e adota delineamento de métodos mistos, como visita exploratória,
observação sistemática, mapa comportamental, entrevista estruturada e
semiestruturada. A partir desses métodos foi possível caracterizar os pátios e seus
usuários. A pesquisa foi realizada em três escolas particulares de ensino fundamental
e médio do município de Santa Maria - RS, todas com pátios heterogêneos entre si,
verificando a forma de apropriação desses espaços através da análise do
comportamento do usuário em relação ao ambiente. Para realizar a avaliação, o
trabalho foi dividido em três etapas, onde a primeira consiste no desenvolvimento do
referencial teórico sobre psicologia ambiental e pátio escolar, a segunda etapa procura
levantar informações para a pesquisa de campo e a terceira são analisados os dados
das etapas anteriores. A definição amostral foi definida pela dificuldade de encontrar
escolas da rede pública com a realização de recreios nos pátios, devido a pandemia
por Covid-19. O resultado dos métodos e técnicas aplicados possibilitou compreender
as necessidades dos seus usuários e entender o processo de apropriação e nãoapropriação dos pátios escolares em diversas situações. Por meio desse
conhecimento foram propostas recomendações no sentido de ocorrer uma melhora e
maior apropriação do local e de torná-lo mais adequado para os alunos. | por |
dc.contributor.advisor1 | Dorneles, Vanessa Goulart | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/1926139076993902 | por |
dc.contributor.referee1 | Alberton, Josicler Orbem | |
dc.contributor.referee2 | Felippe, Maíra Longhinotti | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/2497997031996678 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Arquitetura e Urbanismo | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Arquitetura, Urbanismo e Paisagismo | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ARQUITETURA E URBANISMO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Tecnologia | por |