dc.creator | Steinhorst, Camila | |
dc.date.accessioned | 2023-04-13T13:45:08Z | |
dc.date.available | 2023-04-13T13:45:08Z | |
dc.date.issued | 2023-03-29 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/28679 | |
dc.description.abstract | The National Common Curriculum Base (BNCC), published in 2018, guides the
entire Basic Education in Brazil, based on a set of learning experiences considered
essential for students. In the scope of the Portuguese Language component, during
the final years of Elementary Education, the BNCC ( BRAZIL, 2018) recommends
that language studies should not be taken as an end in itself, but rather "be involved
in reflective practices that allow students to expand their use of language skills in
situated practices" (BRAZIL, 2018, p. 69). Therefore, given the importance of
investigating this document, we aim to analyze critically the skills of linguistic/semiotic
analysis, considering the theoretical-methodological principles and the form of
constitution of the BNCC. For this purpose, this research has as corpora the
pedagogical principles of the Portuguese Language component and the
linguistic/semiotic analysis skills for the final years of elementary school. This
research uses a qualitative, interpretativist approach (MINAYO, 2007; BORTONIRICARDO, 2008), with the concept of Language Analysis Practice (GERALDI, [1984]
2006; [1991] 2013; 1996; 2015; MENDONÇA, 2006; BEZERRA, REINALDO, 2013;
SUASSUNA, 2012), Bloom's Taxonomy (FERRAZ; BELHOT, 2010) and SystemicFunctional Linguistics (HALLIDAY, 1988; HALLIDAY; MATTHIESSEN, 2004; 2014;
BARBARA; MÂCEDO, 2009; CUNHA; SOUZA, 2011; FUZER; CABRAL, 2014). We
conclude that the skills, recommended by the BNCC, besides revealing theoreticalmethodological incongruities in relation to the socio-historical bases, also reinforce
"the business management model of individual accountability of individuals in the
face of learning processes and appropriation of knowledge" (DOURADO; SIQUEIRA,
2019, p. 297). It must also be noted that, in the intermediate domains of analysis and
application, the most recurrent processes are to utilize, to use, and to do. It is
therefore observable the cognitivist and utilitarian aspects in the skills, especially
when we focus on the amount of cognitive mental processes and creative material
processes that, in their turn, suggest an instrumental conception, of 'knowing how to
do' something. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Prática de análise linguística | por |
dc.subject | Habilidades | por |
dc.subject | Base Nacional Comum Curricular | por |
dc.subject | Ensino fundamental | por |
dc.subject | Língua Portuguesa | por |
dc.subject | Linguistic analysis practice | eng |
dc.subject | Skills | eng |
dc.subject | National Common Curriculum Base | eng |
dc.subject | Elementary school | eng |
dc.subject | Portuguese language | eng |
dc.title | Desbravando os mares da Base Nacional Comum Curricular: a prática de análise linguística | por |
dc.title.alternative | Breaking the seas of the Common National Curricular Base: the practice of linguistic analysis | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | A Base Nacional Comum Curricular (BNCC), publicada em 2018, norteia toda a
Educação Básica no Brasil, a partir de um conjunto de aprendizagens consideradas
essenciais aos estudantes. No âmbito do componente de Língua Portuguesa,
durante os anos finais do Ensino Fundamental, a BNCC (BRASIL, 2018) recomenda
que os estudos sobre a linguagem não devam ser tomados como um fim em si
mesmo, mas sim ―estar envolvidos em práticas de reflexão que permitam aos
estudantes ampliarem suas capacidades de uso da língua/linguagens em práticas
situadas‖ (BRASIL, 2018, p. 69). Assim, diante da importância da investigação desse
documento, buscamos analisar criticamente as habilidades de análise
linguística/semiótica, considerando os pressupostos teórico-metodológicos e a forma
de constituição da BNCC. Para isso, esta pesquisa possui como corpora os
pressupostos pedagógicos do componente Língua Portuguesa e as habilidades de
análise linguística/semiótica para os anos finais do Ensino Fundamental. A pesquisa
apresenta uma abordagem qualitativa, de cunho interpretativista (MINAYO, 2007;
BORTONI-RICARDO, 2008), tendo como aporte teórico-metodológico o conceito de
Prática de Análise Linguística (GERALDI, [1984] 2006; [1991] 2013; 1996; 2015;
MENDONÇA, 2006; BEZERRA, REINALDO, 2013; SUASSUNA, 2012), a
Taxonomia de Bloom (FERRAZ; BELHOT, 2010) e a Linguística Sistêmico-Funcional
(HALLIDAY, 1988; HALLIDAY; MATTHIESSEN, 2004; 2014; BARBARA; MÂCEDO,
2009; CUNHA; SOUZA, 2011; FUZER; CABRAL, 2014). Concluímos que as
habilidades, preconizadas pela BNCC, além de revelarem incongruências teóricometodológicas em relação às bases sócio-históricas, também reafirmam ―o modelo
de gestão empresarial de responsabilização individual dos sujeitos frente aos
processos de aprendizagem e apropriação do conhecimento‖ (DOURADO;
SIQUEIRA, 2019, p. 297). É preciso ressaltar também que, nos domínios
intermediários da análise e da aplicação, os processos mais recorrentes são utilizar,
usar e fazer. Assim, é perceptível o caráter cognitivista e utilitário presente nas
habilidades, principalmente quando focalizamos a quantidade de processos mentais
cognitivos e materiais criativos que, por sua vez, sugerem uma concepção
instrumental, do ‗saber fazer‘. | por |
dc.contributor.advisor1 | Pinton, Francieli Matzenbacher | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/1979338178408389 | por |
dc.contributor.referee1 | Pietri, Émerson de | |
dc.contributor.referee2 | Motta, Vaima Regina Alves | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/8009078595325331 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Letras | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Letras | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Artes e Letras | por |