dc.contributor.advisor | Nishijima, Toshio | |
dc.creator | Lacerda, Caroline Côrtes | |
dc.date.accessioned | 2023-05-23T14:37:19Z | |
dc.date.available | 2023-05-23T14:37:19Z | |
dc.date.issued | 2023-02-16 | |
dc.date.submitted | 2023 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/29166 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Ciências Rurais, Curso de Especialização em Educação Ambiental, RS, 2023. | por |
dc.description.abstract | This study aimed to analyze issues that need to be rethought at the IFFar Campus São Borja in terms of socioenvironmental aspects. As specific objectives, it aimed to identify the use of natural resources on Campus; verify
the environmental practices developed in and by the institution; and identify socio-environmental aspects that need
to be rethought. It was an exploratory research, with a qualitative methodology developed through an action
research. It was implemented at the Instituto Federal Farroupilha Campus São Borja in the sectors of the teaching
area and administrative area. Questionnaires were applied through Google Forms, involving the following aspects:
1) survey of the consumption of natural resources; 2) main acquired and contracted goods; 3) completed works; 4)
disposal practices adopted; 5) environmental practices already adopted, mainly with regard to waste disposal; and
6) capacity building needs. The data were tabulated in tables and analyzed qualitatively. Thus, we identified in
relation to the use of natural resources that there was a reduction in the consumption of craft sheets, which may be
related to the new habits learned during remote teaching. There are sectors that still do not carry out the correct
disposal of waste and this demonstrates that managers need to manage these actions, since the lack of knowledge,
added to the lack of specific dumps and information, makes environmental actions difficult. However, although
the Institution develops socio-environmental actions, there is a need for training for the servers, as well as for the
managers so that they can encourage the sectors and the academic community about these practices. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Recursos naturais | por |
dc.subject | Instituição de ensino | por |
dc.subject | Sustentabilidade socioambiental | por |
dc.subject | Natural resources | eng |
dc.subject | Educational institution | eng |
dc.subject | Socio-environmental sustainability | eng |
dc.title | Ações socioambientais desenvolvidas pelos setores no IFFAR campus São Borja-RS | por |
dc.title.alternative | Social and environmental actions developed by sectors at IFFAR campus São Borja-RS | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Santa Maria, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Educação Ambiental | por |
dc.description.resumo | Este trabalho teve como objetivo analisar questões que precisam ser repensadas no Instituto Federal Farroupilha
Campus São Borja no que tange aos aspectos socioambientais. Como objetivos específicos, buscou-se identificar
a utilização de recursos naturais no Campus; verificar as práticas ambientalmente corretas desenvolvidas na e pela
Instituição; e identificar aspectos socioambientais que precisam ser repensados. Tratou-se de uma pesquisa
qualitativa, exploratória de campo, implementada no Campus São Borja nos setores da área do ensino e da área
administrativa. Aplicaram-se questionários, por meio do Google Forms, envolvendo os aspectos: 1) levantamento
do consumo de recursos naturais; 2) principais bens adquiridos e contratados; 3) obras realizadas; 4) práticas de
descarte adotadas; 5) práticas ambientais já adotadas, principalmente com relação ao descarte de resíduos; e 6)
necessidades de capacitação. Os dados foram tabulados e analisados de forma qualitativa. Com isso foi
identificado, em relação à utilização de recursos naturais, que houve uma redução no consumo de folhas de papel,
o que pode estar relacionado aos novos hábitos aprendidos durante o ensino remoto. Foi observado que existem
setores que ainda não realizam o descarte correto dos resíduos e isso demonstra que os gestores precisam gerenciar
essas ações, pois a falta de conhecimento, somada à falta de lixeiras específicas e informação, dificulta as ações
ambientais. Entretanto, embora a Instituição desenvolva ações socioambientais, verificou-se a necessidade de
capacitações para os servidores assim como para os gestores, para que esses possam incentivar os setores e
comunidade acadêmica sobre essas práticas. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Ciências Rurais | por |