dc.creator | Sousa, Saymon Ricardo de Oliveira | |
dc.date.accessioned | 2023-06-05T16:55:41Z | |
dc.date.available | 2023-06-05T16:55:41Z | |
dc.date.issued | 2023-03-23 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/29306 | |
dc.description.abstract | Innovation is a priority in developed countries, whose strategy for growth and competitiveness
is differentiation in research and development of new technologies. To carry out the innovation
process as an organizational strategy, it is important to understand that innovation is a complex
task because it occurs at different levels, for different purposes and for issues of resource
availability. This thesis aims to build and validate an instrument to evaluate and characterize
the profile of innovation in products and services in Small Medium Enterprises in Brazil. The
following methodology was adopted: literature mapping; the identification of theoretical gaps
and delimitations of the study; description of research methods; the elaboration of the main
theoretical constructs; the selection of measurement variables; the elaboration of a data
collection instrument; validation of the research instrument questions; the selection of data
analysis metrics; the application and analysis of the models used; validation of results; the
description of the theoretical implications and; the presentation of suggestions for further
research. The instrument was submitted to a validation process, aiming to maximize its
reliability, optimize its understanding and eliminate any inaccuracies. The construct validation
was performed by factor analysis on the total sample of 400 companies. The overall percentage
of agreement was 77.61%. An alpha = 0.98 was obtained with a confidence interval of 95% and
a Kaiser-Meyer-Olkim coefficient (KMO = 0.92), a result considered excellent, indicating
adequacy of the correlation matrix for the factorial analysis. Bartlett's sphericity test was
significant (p-value < 0.001) showing that the variables are correlated with each other. The
main results of the study demonstrate adequacy regarding the content and construct validity for
the assertions contained in the research instrument. The study makes an original contribution to
the literature, highlighting the interest in expanding knowledge among the academic and
professional community, in addition to enabling a deeper analysis of the relationship between
the evaluated themes. | eng |
dc.description.sponsorship | Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES | por |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Inovação | por |
dc.subject | Produtos e serviços | por |
dc.subject | Análise fatorial | por |
dc.subject | Validação | por |
dc.subject | Confiabilidade | por |
dc.subject | Innovation | eng |
dc.subject | Products and services | eng |
dc.subject | Factor analysis | eng |
dc.subject | Validation | eng |
dc.subject | Reliability | eng |
dc.title | Construção e validação de um instrumento para avaliação do perfil inovador de produtos e serviços em pequenas e médias empresas do nordeste brasileiro | por |
dc.title.alternative | Construction and validation of an instrument to evaluate the innovative profile of products and services in small and medium-sized companies in the brazilian northeast | eng |
dc.type | Tese | por |
dc.description.resumo | A inovação é prioridade em países desenvolvidos, que têm como estratégia de crescimento e
competitividade a diferenciação na pesquisa e no desenvolvimento de novas tecnologias. Para
realizar o processo de inovação como estratégia organizacional, é importante compreender que
a inovação se trata de uma tarefa complexa em razão de ocorrer em diferentes níveis, por
diferentes objetivos e por questões de disponibilidade de recursos. Esta tese tem como objetivo
construir e validar um instrumento para avaliar e caracterizar o perfil de inovação em produtos
e serviços em Pequenas Médias Empresas no Brasil. Adotou-se como metodologia: o
mapeamento da literatura; a identificação das lacunas teóricas e delimitações do estudo; a
descrição dos métodos de pesquisa; a elaboração dos principais constructos teóricos; a seleção
das variáveis de mensuração; a elaboração de um instrumento de coleta de dados; a validação
das questões do instrumento de pesquisa; a seleção das métricas de análise de dados; a aplicação
e análise dos modelos utilizados; a validação dos resultados; a descrição das implicações
teóricas e; a apresentação das sugestões para pesquisas posteriores. O instrumento foi
submetido a um processo de validação, objetivando maximizar sua confiabilidade, otimizar sua
compreensão e eliminar eventuais imprecisões. A validação do constructo foi realizada pela
análise fatorial sobre a amostra total de 400 empresas. O percentual global de concordância foi
de 77,61%. Obteve-se um alpha = 0,98 com um intervalo de confiança de 95% e um coeficiente
Kaiser-Meyer-Olkim (KMO = 0,92), sendo um resultado considerado excelente, indicando
adequação da matriz de correlação para a análise fatorial. O teste de esfericidade de Bartlett foi
significativo (p-valor < 0,001) mostrando que as variáveis estão correlacionadas entre si. Os
principais resultados do estudo demostram adequação quanto à validade de conteúdo e de
constructo para as assertivas contidas no instrumento de pesquisa. O estudo traz uma
contribuição original à literatura, destacando o interesse pela ampliação do conhecimento entre
a comunidade acadêmica e profissional, além de possibilitar uma análise mais profunda da
relação entre as temáticas avaliadas. | por |
dc.contributor.advisor1 | Zanini, Roselaine Ruviaro | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/4332331006565656 | por |
dc.contributor.referee1 | Veiga, Claudimar Pereira da | |
dc.contributor.referee2 | Silva, Wesley Vieira da | |
dc.contributor.referee3 | Souza, Adriano Mendonça | |
dc.contributor.referee4 | Coronel, Daniel Arruda | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/4742006344523035 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Engenharia de Produção | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA DE PRODUCAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Tecnologia | por |