dc.creator | Marostega, Valéria Rolim | |
dc.date.accessioned | 2023-06-14T13:16:24Z | |
dc.date.available | 2023-06-14T13:16:24Z | |
dc.date.issued | 2023-03-10 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/29412 | |
dc.description.abstract | School environments have much more than the function of housing the teaching
activities carried out there, they serve as a place of social reference, reception,
motivation and inspiration. Individuals with Autistic Spectrum Disorder (ASD) have
different characteristics that mainly compromise their social relationships, processing
of stimuli and even their language. This research seeks, through a Post-Occupancy
Assessment, to understand how the classroom space can be inclusive or exclusive for
children with autism, in the light of environmental psychology, universal design,
accessibility and sensory design, thus enabling an improvement of these spaces so
significant throughout human development. To make this tangible, the methodology
presents three distinct and correlated steps: (1) Bibliographic Review bringing
theoretical basis on the mentioned themes, (2) Systematic Literature Review on the
production in postgraduate programs on the subject. (3) Post-Occupancy Assessment
with the following methods: Exploratory Visit, Walkthrough, Visual Selection, Semistructured Interview and Poem of Wishes. These analyzes identified aspects of the
physical space that contribute or not to the adaptation and inclusion of these children.
The data provided information to prepare design recommendations for classrooms that
accommodate children with autism within criteria such as: texture, materiality, colors,
acoustics, ventilation, lighting, layout and furniture. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Arquitetura | por |
dc.subject | Arquitetura escolar | por |
dc.subject | Transtorno do espectro autista | por |
dc.subject | Psicologia ambiental | por |
dc.subject | Design sensorial | por |
dc.subject | Architecture | eng |
dc.subject | Autistic spectrum disorder | eng |
dc.subject | Environmental psychology | eng |
dc.subject | Sensory design | eng |
dc.subject | School architecture | eng |
dc.title | O lugar da criança com transtorno do espectro autista – uma avaliação de pós-ocupação de salas de aula em Santa Maria/RS | por |
dc.title.alternative | The place of the child with autism spectrum disorder – a post-occupancy evaluation off classrooms in Santa Maria/RS. | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Os ambientes escolares possuem muito mais do que a função de abrigar as atividades
de ensino ali realizadas, servem como um local de referência social, acolhimento,
motivação e inspiração. O indivíduo com Transtorno do Espectro Autista (TEA)
apresenta características diversas que comprometem principalmente suas relações
sociais, processamento de estímulos e até mesmo sua linguagem. Esta pesquisa
busca, através de uma Avaliação de Pós-ocupação, entender como o espaço da sala
de aula pode ser inclusivo ou excludente para crianças com autismo, à luz da
psicologia ambiental, desenho universal, acessibilidade e design sensorial,
possibilitando uma melhoria desses espaços tão significativos ao longo do
desenvolvimento humano. Para tornar isso palpável, a metodologia apresenta três
etapas distintas e correlatas: (1) Revisão Bibliográfica trazendo embasamento teórico
acerca das temáticas citadas, (2) Revisão Sistemática da Literatura sobre a produção
nos programas de pós-graduação acerca do tema, (3) Avaliação de Pós-ocupação
com os seguintes métodos: Visita Exploratória, Walkthrough, Seleção Visual,
Entrevista Semiestruturada e Poema dos Desejos. Tais análises identificaram
aspectos do espaço físico que contribuem, ou não, para a adaptação e inclusão
dessas crianças. Os dados subsidiaram informações para elaborar recomendações
projetuais para salas de aula que acolham crianças com autismo, dentro de critérios
como: textura, materialidade, cores, acústica, ventilação, iluminação, layout e
mobiliário. | por |
dc.contributor.advisor1 | Dorneles, Vanessa Goulart | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/1926139076993902 | por |
dc.contributor.advisor-co1 | Alberton, Josicler Orbem | |
dc.contributor.referee1 | Romano, Fabiane Vieira | |
dc.contributor.referee2 | Santiago, Zilsa Maria Pinto | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/1497039901001433 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Arquitetura e Urbanismo | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Arquitetura, Urbanismo e Paisagismo | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ARQUITETURA E URBANISMO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Tecnologia | por |