dc.creator | Cruz, Matheus Souza da | |
dc.date.accessioned | 2023-06-19T17:42:28Z | |
dc.date.available | 2023-06-19T17:42:28Z | |
dc.date.issued | 2023-03-22 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/29499 | |
dc.description.abstract | The global goals defined for the reduction of the emission of Greenhouse Effect Gases
(GHG) aiming to prevent the increase in the terrestrial temperature until the end of this
century pass through the decarbonization of the transport sector, in view of its large
participation in the emission of CO2. However, aiming at the dissemination of
technology, several studies have been demonstrating that, in order to adhere to the
so-called Electric Vehicles (EV), there is a need to create public infrastructures that
allow fast charging of these, enabling displacements above their autonomies, and the
Fast Charging Stations (FCS) on highways make up the largest portion of such
infrastructure. Even if necessary, the development of FCS imposes challenges related
to the high demands, and the integration of local microgeneration with or without
storage can be considered, originating Microgrid topologies. In this context, the
Net Zero Energy Building (NZEB) concept can contribute to the smart and sustainable
development of FCS on highways through their energy planning. Thus, this work
defines a methodology for the planning and analysis of FCS Microgrids considering
the NZEB through quantitative indicators, allowing to optimize self-sufficiency and limit
the impacts on the main electrical grid of the distributor. The methodology is applied to
a real case study that considers the growth of EVs in southern Brazil. The analyzes
simplified that the dimensioned Microgrid meets the energy needs of the FCS and
presents the best NZEB indicators in the considered study horizon. Furthermore, the
characterization of representative profiles for different load and generation conditions
complements the analyses, demonstrating that the inclusion of storage promotes delay
and reduction of the power flow reversal peak, in addition to further improving the
NZEB indicators. Finally, the developed methodology demonstrates the importance of
considering different scenarios in the planning of FCS Microgrids on highways that
tend to grow in the coming years. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Planejamento | por |
dc.subject | Microrredes | por |
dc.subject | Estações de recargas rápidas | por |
dc.subject | Net zero energy building | por |
dc.subject | Planning | eng |
dc.subject | Microgrids | eng |
dc.subject | Fast charging stations | eng |
dc.title | Metodologia para planejamento e análise de microrredes de estações de recargas rápidas considerando indicadores net zero energy building | por |
dc.title.alternative | Methodology for planning and analysis of microgrids of fast charge stations considering net zero energy building indicators | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | As metas mundiais definidas para a redução da emissão de Gases de Efeito Estufa
(GEE) visando impedir o aumento da temperatura terrestre até o final deste século
passam pela descarbonização do setor de transportes, tendo em vista a larga
participação deste na emissão de CO2. Contudo, visando a difusão da tecnologia,
diversos estudos vêm demonstrando que, para a adesão aos chamados Veículos
Elétricos (VEs) há a necessidade de criação de infraestruturas públicas que permitam
o rápido carregamento destes, possibilitando deslocamentos acima de suas
autonomias, sendo que, as Estações de Recargas Rápidas (ERRs) em rodovias
constituem a maior parcela de tais infraestruturas. Ainda que necessário, o
desenvolvimento das ERRs impõe desafios relacionados às elevadas demandas,
podendo ser considerada a integração da microgeração local com ou sem
armazenamento, originando topologias de Microrredes. Nesse contexto, considerando
a autossuficiência, que visa otimizar a utilização dos recursos locais, o conceito
Net Zero Energy Building (NZEB) pode contribuir para o desenvolvimento inteligente
e sustentável de ERRs em rodovias através do planejamento energético destas.
Desse modo, este trabalho define uma metodologia para o planejamento e análise de
Microrredes de ERRs considerando o NZEB através de indicadores quantitativos,
permitindo otimizar a autossuficiência e limitar os impactos na rede elétrica principal
da distribuidora. A metodologia é aplicada a um estudo de caso real que considera o
crescimento de VEs no sul do Brasil. As análises desenvolvidas demonstraram que a
Microrrede dimensionada atende as necessidades energéticas da ERR e apresenta
os melhores indicadores NZEB no horizonte de estudo considerado. Ainda, a
caracterização de perfis representativos para diferentes condições de carga e geração
complementam as análises, demonstrando que a inclusão do armazenamento
promove atraso e redução do pico da reversão do fluxo de potência, além de aprimorar
ainda mais os indicadores NZEB. Por fim, a metodologia desenvolvida demonstra a
importância de considerar diferentes cenários no planejamento de Microrredes de
ERRs em rodovias que tendem a crescer nos próximos anos. | por |
dc.contributor.advisor1 | Abaide, Alzenira da Rosa | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/2427825596072142 | por |
dc.contributor.referee1 | Santos, Laura Lisiane Callai dos | |
dc.contributor.referee2 | Resener, Mariana | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/1696344432355306 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Engenharia Elétrica | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Engenharia Elétrica | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA ELETRICA | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Tecnologia | por |