dc.contributor.advisor | Silveira, Djalma Dias da | |
dc.creator | Barrozo, Andressa Soares | |
dc.date.accessioned | 2023-07-20T15:50:05Z | |
dc.date.available | 2023-07-20T15:50:05Z | |
dc.date.issued | 2023-03-31 | |
dc.date.submitted | 2023 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/29724 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Ciências Rurais, Curso de Especialização em Educação Ambiental, RS, 2023. | por |
dc.description.abstract | The increase in the generation of waste electrical and electronic equipment (WEEE) is due to technological advances and planned obsolescence of these products, however recycling of WEEE is minimal in the global context. Given this scenario, the recycling of these wastes is necessary for the balance of the planet. However, there is a lot of difficulty for consumers when it comes to proper disposal. In view of the above, the perception of consumers regarding the disposal of WEEE is necessary to understand this context and outline strategies for proper disposal. Therefore, for this study, a questionnaire was used as a methodology for 200 people in the State of Rio Grande do Sul, to evaluate the perception of consumers regarding the importance of the correct disposal of Waste Electrical and Electronic Equipment (WEEE) and to propose an alternative for its management. using environmental education as a tool. In view of this, the perception of consumers regarding the correct disposal of WEEE was obtained, so, although 99% of the participants know what EEE is, only 87% know how to identify WEEE and within this group, only 68% claim to know how to dispose of it properly. Regarding the difficulties encountered regarding the disposal of WEEE, it can be stated that the lack of information regarding environmental education and the lack of collection points in easily accessible places such as schools and supermarkets contribute to the inappropriate disposal of WEEE, and the most effective environmental education tools are non-formal environmental education. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Educação ambiental | por |
dc.subject | REEE | por |
dc.subject | Reciclagem | por |
dc.subject | Environmental education | eng |
dc.subject | WEEE | eng |
dc.subject | Recycling | eng |
dc.title | Percepção dos consumidores em relação ao descarte correto de resíduos de equipamento eletroeletrônico: a luz da educação ambiental | por |
dc.title.alternative | Consumers' perception regarding the correct disposal of waste electro-electronic equipment: the light of environmental education | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Santa Maria, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Educação Ambiental | por |
dc.description.resumo | O aumento da geração de resíduos de equipamentos eletroeletrônicos (REEE) se dá pelo avanço tecnológico e obsolescência programada desses produtos, entretanto a reciclagem dos REEE é mínima no contexto global. Diante desse cenário, a reciclagem desses resíduos se faz necessário para o equilíbrio do planeta. Porém, existe muita dificuldade dos consumidores no momento de realizar o descarte adequado. Perante o exposto, a percepção dos consumidores frente ao descarte de REEE se faz necessário para entender esse contexto e traçar estratégias para o descarte adequado. Portanto, para esse estudo, utilizou-se como metodologia um questionário para 200 pessoas no Estado do Rio Grande do Sul, para avaliar a percepção dos consumidores frente à importância do descarte correto de Resíduo de Equipamento Eletroeletrônico (REEE) e propor alternativa para seu gerenciamento utilizando como ferramenta a educação ambiental. Diante disso, se obteve a percepção dos consumidores em relação ao descarte correto de REEE, logo, apesar de 99% dos participantes saberem o que é EEE, somente 87% sabem identificar REEE e dentro desse grupo, apenas 68% afirma saber descartar adequadamente. Em relação as dificuldades encontradas quanto ao descarte de REEE, pode-se afirmar que a falta de informações em relação a educação ambiental e a falta de pontos de coletas em locais de fácil acesso como escolas e supermercado contribuem para o descarte inadequado dos REEE, e as ferramentas de educação ambiental mais efetivas são educação ambiental não formal. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Ciências Rurais | por |