dc.contributor.advisor | Zientarski, Clarice | |
dc.creator | Mesacasa, Lizabete de Camargo | |
dc.date.accessioned | 2017-06-06T14:08:05Z | |
dc.date.available | 2017-06-06T14:08:05Z | |
dc.date.issued | 2011-11-17 | |
dc.date.submitted | 2011 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/3003 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, EaD, RS, 2011. | por |
dc.description.abstract | This research addressing the theme "education and some alternative" proposed to show the
way for possible solutions, transforming reality. It includes discussions of texts by thinkers in
education to promote discussions about the learning enjoyable, meaningful, which emphasizes
personal achievement and collective teacher and student. The methodology used was
literature research, which shows that, throughout history, education seeks solutions and
undergoes changes and external influences, not always successfully. Search is a
transformative education that meets the existing social reality: new technologies, globalized
world, among other factors.It start the search from a brief historical background. In its
reasoning, we tried to look for possible solutions to improve the quality of education,
supported by great thinkers and intellectuals. There was concern about the search for possible
solutions to improve the quality of education and the adoption of new methodological
practices that enable the teacher to face and overcome challenges. In the last chapter, we
investigate the pedagogy of learning projects, suggesting a pleasurable practice and
suggesting a solution to various problems at school today, learning behavior, disinterest in the
subject. It is believed that this is only possible from the training of competent professionals,
responsible, predisposed to search for new proposals, new methods of creative, innovative and
enjoyable, with great boldness and love for the art of teaching. We know that alone does not
get anywhere: you need the whole school and a pedagogical proposal consistent with what
one wants, to change, with the transformation of educational practice. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.subject | Gestão educacional | por |
dc.subject | Práticas | por |
dc.subject | Desafios | por |
dc.subject | Mudanças | por |
dc.title | Gestão educacional: práticas e desafios | por |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Tio Hugo, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional, EaD | por |
dc.description.resumo | Esta pesquisa abordando sobre “Gestão Educacional: Práticas e Desafios” propõe-se a
estabelecer algumas reflexões sobre a gestão no contexto atual, tendo em vista as realidades
históricas do mundo, influenciado pelo desenvolvimento tecnológico e pelo perfil de aluno
que se tem hoje nas escolas. Neste sentido, o trabalho caracteriza-se principalmente pelo
enfoque dado ao modo como se realiza o processo de gestão, para melhorar o interesse do
aluno, seus hábitos e atitudes enquanto discente e, que certamente, estarão envolvendo a
aprendizagem. A metodologia, com uma abordagem qualitativa, fundamentou-se na pesquisa
bibliográfica, a qual evidencia que, no decorrer da história, a educação busca soluções, sofre
mudanças e influências externas, nem sempre com sucesso. Conclui-se que a partir do
momento em que os profissionais se colocam como gestores do processo educacional,
competentes, responsáveis, predispostos à busca de novas propostas, e, comprometidos com o
coletivo da escola haverá melhoria no contexto educativo. Além disso, um profissional
sozinho não chega a lugar algum: precisa-se do todo da escola e de uma proposta pedagógica
coerente com o que se quer, com a mudança, com a transformação social da educação. | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |