dc.creator | Silva, Renata Colbeich da | |
dc.date.accessioned | 2023-10-02T15:06:30Z | |
dc.date.available | 2023-10-02T15:06:30Z | |
dc.date.issued | 2023-07-19 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/30288 | |
dc.description.abstract | This study aims to understand Indigenous Higher Education in the Brazilian context,
focusing on the experience of Indigenous students at the Federal University of Pampa
- Unipampa/RS. Through a multisited ethnographic approach, the study investigated
how these students have access and permanence in the institution, identifying policies
and practices adopted to promote the inclusion and empowerment of these students.
The study also explores how anthropology can contribute to the promotion of the
inclusion of Indigenous students in education, analyzing how the perception and
learning of these students occur in different cultural and social contexts. Additionally,
the study addresses the impacts of the Covid-19 pandemic on Indigenous Higher
Education, identifying challenges and opportunities that have arisen in this context. | eng |
dc.description.sponsorship | Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES | por |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Educação indígena | por |
dc.subject | Antropologia da educação | por |
dc.subject | Ensino superior | por |
dc.subject | Acesso | por |
dc.subject | Permanência | por |
dc.subject | Indigenous education | eng |
dc.subject | Anthropology of education | eng |
dc.subject | Higher education | eng |
dc.subject | Access | eng |
dc.subject | Permanence | eng |
dc.title | Entrelaçando antropologia e educação: percepções acerca do acesso e permanência indígena na UNIPAMPA | por |
dc.title.alternative | Interweaving anthropology and education: perceptions about the access and permanence of indigenous students at UNIPAMPA | eng |
dc.type | Tese | por |
dc.description.resumo | Este estudo se dedica a compreender a Educação Superior Indígena no contexto
brasileiro, com foco na experiência de indígenas na Universidade Federal do Pampa
- Unipampa/RS. Por uma abordagem etnográfica multisituada, o estudo investigou
como eles têm acesso e permanência na instituição, identificando políticas e práticas
adotadas para promover a inclusão e o empoderamento desses estudantes. O estudo
também explora como a antropologia pode contribuir para a promoção da inclusão
indígena na educação, analisando como a percepção e a aprendizagem se dão em
diferentes contextos culturais e sociais. Além disso, o estudo aborda os impactos da
pandemia de Covid-19 na Educação Superior Indígena, identificando desafios e
oportunidades surgidos nesse contexto. | por |
dc.contributor.advisor1 | Brum, Ceres Karam | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/4090748487764411 | por |
dc.contributor.advisor-co1 | Jesus, Suzana Cavalheiro de | |
dc.contributor.referee1 | Siqueira, Monalisa Dias de | |
dc.contributor.referee2 | Cunha, Álvaro Luís Ávila da | |
dc.contributor.referee3 | Campos, Rosana Soares | |
dc.contributor.referee4 | Zanini, Maria Catarina Chitolina | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/3247616718779567 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Sociologia | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Ciências Sociais e Humanas | por |