dc.creator | Freitas, Eva Inês Vilanova Ribeiro | |
dc.date.accessioned | 2023-10-04T20:33:40Z | |
dc.date.available | 2023-10-04T20:33:40Z | |
dc.date.issued | 2023-04-28 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/30296 | |
dc.description.abstract | Introduction: The breastfeeding rate is below the recommended level, which is why health
promotion is essential for professionals and women to understand how lactation occurs and
make informed decisions. One of the important topics is the physiology of lactation because the
interaction of hormones and the stimulation of sucking and milking can affect the beginning
and continuous production of milk. Understanding this can even combat the belief of
insufficient milk and its consequences. The physiology of lactation is a complex and abstract
subject, and educational technologies can enhance learning. General objective: To evaluate
the usability of a video clip for learning the physiology of lactation by maternal and neonatal
health professionals and identify the barriers and facilitators for the use of the video clip in the
hospital context. Method: Cross-sectional study guided by the Knowledge Translation to
Action Model. It was conducted with 63 healthcare professionals from the Obstetric Center,
Joint Lodging, and Neonatal Intensive Care Unit of the University Hospital of Santa Maria, Rio
Grande do Sul, Brazil. The self-administered electronic form consisted of the System Usability
Scale (SUS) instrument and open-ended questions about barriers and facilitators for the use of
the video clip, available at http://ntetube.nte.ufsm.br/v/1617720387. Spearman's correlation test
was used to evaluate the correlation between quantitative variables. A significance level of 5%
was considered for the established comparisons. Cronbach's alpha was 0.78, indicating the
reliability of the instrument in this population. Results: The professionals evaluated the
usability of the video clip as the best imaginable (median 95), which was positively associated
with longer training time (p = 0.038) and motivation for the use of technology (p = 0.035).
Healthcare professionals indicated that they have expectations (92.1%), motivation (88.9%),
knowledge (95.2%), and ability (92.1%) to use the video clip. Facilitators for use included
having an institutional training schedule, physical space in the unit for educational activities,
moments of breastfeeding guidance and a brief video clip with easy and playful information.
Barriers included overcrowding and turnover, lack of audiovisual equipment, limited internet
access, need for human resources in units, and difficulty in developing group activities.
Conclusion: The evaluation of healthcare professionals regarding the video clip for learning
the physiology of lactation indicates the potential usability of this tool in maternal and neonatal
care hospital units. There is a need to minimize barriers in physical infrastructure and human
resources in the local context. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Aleitamento materno | por |
dc.subject | Profissionais da saúde | por |
dc.subject | Tecnologia educacional | por |
dc.subject | Breastfeeding | eng |
dc.subject | Professionals | eng |
dc.subject | Educational technology | eng |
dc.title | Videoclipe para aprendizagem da fisiologia da lactação: avaliação da usabilidade por profissionais da saúde na atenção hospitalar | por |
dc.title.alternative | Evaluation of the usability of a video clip for lactation physiology learning by health professionals in maternities | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Introdução: O índice de aleitamento materno está aquém do recomendado, portanto a
promoção da saúde é imprescindível para que os profissionais e as mulheres compreendam
como acontece a lactação e possam tomar decisões esclarecidas. Um dos conteúdos importantes
é a fisiologia da lactação, pois a interação dos hormônios e o estímulo da sucção e da ordenha
pode afetar o início e a produção contínua do leite. Compreender isso pode, inclusive, combater
a crença do leite insuficiente e as suas consequências. A fisiologia da lactação é um conteúdo
complexo e abstrato. Diante disso as tecnologias educativas podem potencializar a
aprendizagem. Objetivo geral: Avaliar a usabilidade de um videoclipe para aprendizagem da
fisiologia da lactação por profissionais da saúde materna e neonatal e identificar as barreiras e
os facilitadores para o uso do videoclipe no contexto hospitalar. Método: Estudo do tipo
transversal, que contempla uma das fases do Modelo de Tradução do Conhecimento à Ação,
realizado com 63 profissionais de saúde do Centro Obstétrico, Alojamento Conjunto e Unidade
de Terapia Intensiva Neonatal do Hospital Universitário de Santa Maria, Rio Grande do Sul,
Brasil. O formulário eletrônico autoaplicável foi composto pelo instrumento System Usability
Scale (SUS) e questões abertas acerca de barreiras e facilitadores para o uso do videoclipe,
disponível em. Para avaliar a correlação entre variáveis quantitativas, foi utilizado o teste de
correlação de Spearman. Considerou-se um nível de significância de 5% para as comparações
estabelecidas. O Alpha de Cronbach foi de 0,78 que aponta a confiabilidade do instrumento
nessa população. Resultados: Os profissionais avaliaram a usabilidade do videoclipe como
melhor imaginável, o qual obteve associação positiva com maior tempo de formação (p = 0,038)
e motivação para o uso da tecnologia (p = 0,035). Os profissionais de saúde apontaram que
possuem expectativa (92,1%); motivação (88.9%); conhecimento (95,2%) e capacidade
(92,1%) para uso do videoclipe. Os facilitadores para o uso foram: ter uma agenda de
capacitação institucional, espaço físico na unidade para atividades educativas, momentos de
orientação para a amamentação e a brevidade do videoclipe com informações fáceis e lúdicas.
As barreiras foram: superlotação e rotatividade, ausência de equipamentos audiovisuais, acesso
limitado à internet, necessidade de recursos humanos nas unidades e dificuldade de desenvolver
atividades grupais. Conclusão: A avaliação dos profissionais de saúde do videoclipe para
aprendizagem da fisiologia da lactação aponta o potencial de usabilidade dessa ferramenta nas
unidades hospitalares de atenção materna e neonatal. Há necessidade de minimizar barreiras de
infraestrutura física e de recursos humanos no contexto local. | por |
dc.contributor.advisor1 | Paula, Cristiane Cardoso de | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/8247264269439154 | por |
dc.contributor.advisor-co1 | Padoin, Stela Maris de Mello | |
dc.contributor.referee1 | Langendorf, Tassiane Ferreira | |
dc.contributor.referee2 | Cherubim, Daiani Oliveira | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/7220053233993886 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Enfermagem | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Enfermagem | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::ENFERMAGEM | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Ciências da Saúde | por |