dc.creator | Borges, Rafaela Oliveira | |
dc.date.accessioned | 2023-12-07T18:54:56Z | |
dc.date.available | 2023-12-07T18:54:56Z | |
dc.date.issued | 2023-11-27 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/30817 | |
dc.description.abstract | Drags are artists who give life to embodied characters for theatrical performance, as
well as for fun, self-experimentation, raising self-esteem, among other motivations. Currently,
men, women, transvestites, trans people and non-binary people of different sexual identities
cross-dress artistically. Through performances involving fabricated corporealities, imbued
with the temperaments of drag personas, the artists manifest different artistic expressions in
themselves and that emanate from themselves. In view of this fact, this thesis looks at how
drag performers from Santa Maria (RS/Brazil) produce corporealities and theatricalize genres
to give life to artistic personas, through the different agency of identifications in a circuit onoffline practices. Based on an ethnographic investigation developed from participant
observations and interviews with drag interlocutors between 2019 and 2023, and in dialogue
with theories that deal with corporealities, gender performativities and identifications, I
propose a reflection on how these drag experimentations take place in the digital age in which
we find ourselves. Thus, I have identified that the fabrication of drag corporealities in the
aforementioned circuit takes place through cyborg bricolage with make-up, clothing, wigs,
smartphones, profiles, 3D filters provided by augmented reality, among countless other digital
things and things. These corporealities materialize the multiple identifications of the self, in
the self, through positions taken in the world, embodied in the cyborg subject's body.
Furthermore, by highlighting the multiple possibilities of identifications and the production of
contingent and historical differences, I identify the conditions of displacement in the world of
subjects marked as non-human in this production of identifications and differences that imply
including and excluding the more or less human. Finally, through the theoretical-empirical
discussion, I highlight the relevance of socio-anthropological analysis that articulates human
agencies and socio-cultural structures in an attempt to understand how corporealities and
identifications are reconfigured in practice and which, through the arts, manifest ways of
living beyond the norms that regulate bodies, genders and identifications. | eng |
dc.description.sponsorship | Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES | por |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Drag | por |
dc.subject | Corporalidade | por |
dc.subject | Identificação | por |
dc.subject | Gênero | por |
dc.subject | Tecnologias digitais | por |
dc.subject | Corporality | eng |
dc.subject | Identification | eng |
dc.subject | Gender | eng |
dc.subject | Digital technologies | eng |
dc.title | Devires drag mediados pelas tecnologias digitais: corporalidades e identificações no interior do Rio Grande do Sul | por |
dc.title.alternative | Drag queens changes mediated by digital technologies: corporalities and identifications in the interior of Rio Grande do Sul | eng |
dc.type | Tese | por |
dc.description.resumo | Drags são artistas que dão vida a personagens corporificadas/os para a representação teatral,
bem como para a diversão, a experimentação de si, a elevação da autoestima, dentre outras
motivações. Atualmente transvestem-se artisticamente homens, mulheres, travestis, pessoas
trans e pessoas não binárias de diferentes identidades sexuais. Através das performances que
envolvem corporalidades fabricadas, imbuídas dos temperamentos das personas drags, os/as
artistas manifestam diferentes expressões artísticas em si e que emanam de si. Diante de tal
fato, esta tese aborda como as/os drags de Santa Maria (RS/Brasil) produzem corporalidades e
teatralizam gêneros para dar vida a personas artísticas, através dos diferentes agenciamentos
das identificações em um circuito de práticas on-offline. Com base em uma investigação
etnográfica desenvolvida a partir de observações participantes e entrevistas com drags
interlocutoras/es entre os anos de 2019 e 2023 e em diálogo com teorias que tratam de
corporalidades, performatividades de gênero e identificações, proponho a reflexão sobre como
se dão essas experimentações drags na era digital em que nos inserimos. Assim, identifiquei
que a fabricação das corporalidades drags no referido circuito acontecem através da
bricolagem ciborgue com maquiagens, indumentárias, perucas, smartphones, perfis, filtros 3D
proporcionados pela realidade aumentada, dentre inúmeras outras coisas e coisas digitais.
Essas corporalidades materializam as múltiplas identificações de si, em si, através das
tomadas de posições no mundo, encarnadas no corpo sujeita/o ciborgue. Além disso, ao
ressaltar as múltiplas possibilidades de identificações e das produções de diferenças
contingentes e históricas, identifico as condições de deslocamentos no mundo das/os
sujeitas/os marcadas/os como não humanas/os nesta produção de identificações e diferenças
que implicam em incluir e excluir o mais ou o menos humano. Por fim, através da discussão
teórico-empírica, é ressaltada a relevância da análise socioantropológica que articula as
agências humanas e as estruturas socioculturais no intento de compreender como se
reconfiguram, na prática, corporalidades e identificações que, através das artes, manifestam
maneiras de se viver para além das normas regulatórias sobre corpos, gêneros e identificações. | por |
dc.contributor.advisor1 | Balieiro, Fernando de Figueiredo | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/1754073430664136 | por |
dc.contributor.advisor-co1 | Leitão, Débora Krischke | |
dc.contributor.referee1 | Vencato, Anna Paula | |
dc.contributor.referee2 | Almeida, Francis Moraes de | |
dc.contributor.referee3 | Gomes, Laura Graziela Figueiredo Fernandes | |
dc.contributor.referee4 | Duque, Tiago | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/9824767539802585 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Sociologia | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::SOCIOLOGIA | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Ciências Sociais e Humanas | por |