dc.creator | Cunha, Lucas Gonçalves da | |
dc.date.accessioned | 2024-01-08T14:35:36Z | |
dc.date.available | 2024-01-08T14:35:36Z | |
dc.date.issued | 2023-11-29 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/31022 | |
dc.description.abstract | The present study, developed in the Postgraduate Program in Networked
Educational Technologies at UFSM, in the Development of Educational Technologies
Research Line, developed and evaluated teaching material that uses Augmented
Reality technology for teaching Botany. After carrying out a series of training courses
and mini-courses with the theme of this research, it was possible to understand the
complexities of the insertion of AR technology in the systematization of knowledge,
leading to the development of a product to facilitate the mediation of objects of
knowledge related to botany in the context of the Pampa biome. As an educational
product, this research resulted in a booklet, an application for mobile devices, and a
website. The material features families characteristic of the Pampa biome, Poaceae
and Fabaceae, as well as the Rutaceae family, known to students as everyday fruit
species, such as orange. 14 three-dimensional models and 14 magnifying glass
images were developed. From the development of three-dimensional models to
visualization in the educational product are described in detail in the methodology
and results. The evaluation of the educational product was carried out using the
Expert Panel methodology, which included the participation of 8 biologists with a
doctorate in Science and Mathematics Education and one biologist with a PhD in
Botany, with questionnaires adapted to the perspectives that address the specific
questions of botany and, especially, Augmented Reality. After the Panel of Experts,
the educational product was remodeled, considering both botanical morphological
issues and those related to the design of the printed part of the educational product.
It was concluded that the educational product is of good quality and has the potential
to assist basic education teachers in systematizing knowledge and contributing to
the learning process on the part of students in the context of botany teaching. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Realidade aumentada | por |
dc.subject | Ensino de botânica | por |
dc.subject | Bioma Pampa | por |
dc.title | Realidade aumentada para o ensino de botânica: um enfoque em famílias características do bioma Pampa | por |
dc.title.alternative | Augmented reality for botany teaching: an approach on families characteristics of the Pampa biome | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | O presente estudo, desenvolvido no Programa de Pós-Graduação em Tecnologias
Educacionais em Rede da UFSM, na Linha de Pesquisa Desenvolvimento de
Tecnologias Educacionais, elaborou e avaliou um material didático que utiliza a
tecnologia de Realidade Aumentada para o ensino de Botânica. Após a realização
de uma série de capacitações e minicursos com a temática desta pesquisa, foi
possível perceber as complexidades na inserção da tecnologia de RA na
sistematização dos conhecimentos, levando à elaboração de um produto para
facilitar a mediação dos objetos do conhecimento relacionados à botânica no
contexto do bioma Pampa. Como produto educacional, esta pesquisa originou um
livreto, um aplicativo para dispositivos móveis, e um site. No material são
trabalhadas famílias características do bioma Pampa, Poaceae e Fabaceae, bem
como, a família Rutaceae, conhecida pelos educandos com espécies de frutas
cotidianas, como a laranja. Foram desenvolvidos 14 modelos tridimensionais e 14
imagens de lupa. Desde o desenvolvimento dos modelos tridimensionais à
visualização no produto educacional estão descritas detalhadamente na
metodologia e nos resultados. A avaliação do produto educacional foi realizada
através da metodologia Painel de Especialistas, que contou com a participação de 8
biólogos doutorandos em Ensino de Ciências e Matemática e uma bióloga Doutora
em Botânica, com questionários adaptados para as perspectivas que suprem as
questões específicas da botânica e, especialmente, da Realidade Aumentada. Após
o Painel de Especialistas, o produto educacional foi remodelado, considerando tanto
questões morfológicas botânicas, como relacionadas ao design da parte impressa
do produto educacional. Concluiu-se que o produto educacional é de boa qualidade
e possui potencial para auxiliar professores da educação básica na sistematização
dos conhecimentos e na contribuição com o processo de aprendizagem por parte
dos educandos no contexto do ensino de botânica. | por |
dc.contributor.advisor1 | Nunes, Felipe Becker | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/2277559773788201 | por |
dc.contributor.referee1 | Bernardi, Giliane | |
dc.contributor.referee2 | Herpich, Fabrício | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/2158672871533583 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Tecnologias Educacionais em Rede | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |