dc.creator | Müller, Juliana Cássia | |
dc.date.accessioned | 2024-01-10T10:59:05Z | |
dc.date.available | 2024-01-10T10:59:05Z | |
dc.date.issued | 2023-12-15 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/31044 | |
dc.description.abstract | This thesis seeks to reflect on the intersection between laughter and identity in two novels by
Bernardine Evaristo, a black writer whose writing focuses on the representation of issues
linked to migratory flows. Blonde Roots (2010) and Girl, Woman, Others (2020) were chosen
for analysis. The first stages slavery through satire, in which there is an inversion in the roles
of slave and master narrated by Doris and Kaga. The second reflects on the intersection of the
lives of several black characters, most of them women, who face situations of vulnerability
and violence. In each of them, the clash between groups is frequent, highlighting situations of
inclusion and exclusion. At the same time, attempts at inclusion lead to the emergence of
agency. The method of analysis in this research consists of observing comic manifestations in
the following spheres: memorial impulses, hegemonic thinking, authority figures, gender
roles, signs of agency and formulations of subjectivity. To this end, we use the theoretical
propositions and concepts of Mikhail Bakhtin (1987), Henri Bergson (2018) and Vladimir
Propp (1992), among others, in order to understand the concept of comic used in Evaristo's
novels. With regard to the field of identities and the discussion of inclusion and exclusion,
voices such as Bauman (2005), Appiah (2018), Dijk (1998), Palumbo-Liu (2000) and Silver
(1994) are fundamental to understanding the concept of laughter in Evaristo's novels. With
regard to the field of identities and the discussion on inclusion and exclusion, voices such as
Bauman (2005), Appiah (2018), Dijk (1998), Palumbo-Liu (2000) and Silver (1994) are
fundamental to understanding the relationship between the concepts. In short, the aim is to
discuss how these discussions result in the use of the comic as a mechanism to represent
repression. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Bernardine Evaristo | por |
dc.subject | Blonde Roots | por |
dc.subject | Comicidade | por |
dc.subject | Identidade | por |
dc.subject | Garota | por |
dc.subject | Mulher | por |
dc.subject | Outras | por |
dc.subject | Literatura de fluxos migratórios | por |
dc.subject | Comic | eng |
dc.subject | Identity | eng |
dc.subject | Girl | eng |
dc.subject | Woman | eng |
dc.subject | Other | eng |
dc.subject | Literature of migratory flows | eng |
dc.title | Manifestações do cômico em romances de Bernardine Evaristo | por |
dc.title.alternative | Manifestations of the comic in novels by Bernardine Evaristo | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Esta dissertação busca trazer reflexões sobre a intersecção entre a comicidade e a identidade
em dois romances de Bernardine Evaristo, escritora negra, cujo foco de escrita reside na
representação de questões atreladas aos fluxos migratórios. Para a análise, foram escolhidas as
narrativas de Blonde Roots (2010) e Garota, Mulher, Outras (2020). A primeira encena a
escravidão a partir da sátira, em que há uma inversão nos papéis de escravo e senhor narrados
por Doris e Kaga. Já a segunda reflete sobre o entrecruzamento da vida de várias personagens
negras, em sua maioria mulheres e que enfrentam situações de vulnerabilidade e violência.
Em cada uma delas, o embate entre grupos é frequente, ressaltando situações de inclusão e
exclusão. Ao mesmo tempo, as tentativas de inclusão propiciam o aparecimento da agência. O
método de análise desta pesquisa consiste em observar a manifestação cômica nas seguintes
esferas: impulsos memoriais, pensamento hegemônico, figuras de autoridade, papéis de
gênero, indícios de agência e formulações da subjetividade. Para tanto, são utilizadas as
proposições teóricas e conceituais de Mikhail Bakhtin (1987), Henri Bergson (2018) Vladimir
Propp (1992), dentre outros, a fim de compreender o conceito de comicidade empregado nos
romances de Evaristo. No que diz respeito ao campo das identidades e da discussão sobre a
inclusão e exclusão, vozes como Bauman (2005), Appiah (2018), Dijk (1998), Palumbo-Liu
(2000) e Silver (1994) são fundamentais para a compreensão da relação entre os conceitos.
Em suma, busca-se discutir como tais discussões resultam na utilização do cômico como um
mecanismo para representar a repressão. | por |
dc.contributor.advisor1 | Mathias, Dionei | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/0718781986349346 | por |
dc.contributor.referee1 | Silva, Denise Almeida | |
dc.contributor.referee2 | Umbach, Rosani Úrsula Ketzer | |
dc.creator.Lattes | https://orcid.org/0000-0003-4157-2913 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Letras | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Letras | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Artes e Letras | por |