dc.creator | Martins, Camila | |
dc.date.accessioned | 2024-01-22T15:31:29Z | |
dc.date.available | 2024-01-22T15:31:29Z | |
dc.date.issued | 2023-12-18 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/31216 | |
dc.description.abstract | This work presents a case study involving pedagogical practices and teaching methodology, in
addition to the training process in Digital Communication and Information Technologies of
teachers at a state public school in the interior of the city of Jóia/RS. The present study, linked
to the Postgraduate Program in Network Educational Technologies at UFSM/RS, Professional
Master's Degree in the Line of Research: Management of Network Educational Technologies,
aimed to understand and evaluate the attitude of teachers in the face of the current demands of
teaching, in the face of industry 4.0 revolutions and the new demands and challenges that, since
the beginning of the Covid-19 pandemic, in 2020, have imposed on education. In this way, the
training process of educators, all over the world, has been going through a series of changes
involving everything from the quality and success of teaching, to difficulties in accessing the
digital environment for them. The result of this research process, which involved the case study,
was that the teacher needs to become familiar with the different teaching possibilities that new
technologies and methodologies provide, so that they can promote creativity and stimulation to
students,making it necessary, therefore, to propose training in Digital Literacy with school
teachers, aligned with the purposes of the research. Therefore, the website Professores
Conectados do Campo da Escola Estadual de Ensino Médio Joceli Corrêa was developed, with
the aim of serving as a digital platform for study and training on Digital Information and
Communication Technologies and the tools present on the Chromebook that was received by
educators. Throughout the research process, we developed the Continuing Training of these
educators and, at the end of this study, we observed the change in the educators' pedagogical
stance towards the use and appropriation of the use and operationalization of Digital
Information and Communication Technologies | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Tecnologias digitais da informação e da comunicação | por |
dc.subject | Educação do campo | por |
dc.subject | Planejamento | por |
dc.subject | Metodologia | por |
dc.subject | Ensino | por |
dc.subject | Estudo de caso | por |
dc.subject | Formação de professores | por |
dc.subject | Digital information and communication technologies | eng |
dc.subject | Rural education | eng |
dc.subject | Planning | eng |
dc.subject | Methodology | eng |
dc.subject | Teaching | eng |
dc.subject | Case study | eng |
dc.subject | Teacher training | eng |
dc.title | As práticas pedagógicas de ensino e a formação dos professores em tecnologias digitais de informação e comunicação em escolas do campo: um estudo de caso em uma escola pública estadual de Jóia/RS | por |
dc.title.alternative | Pedagogical teaching practices and teacher training in digital information and communication technologies in country schools: a case study in a state public school in Jóia/RS | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Este trabalho apresenta um estudo de caso envolvendo as práticas pedagógicas e a
metodologiade ensino, além do processo formativo em Tecnologias Digitais de Comunicação
e Informaçãodos professores de uma escola pública estadual do interior do município de
Jóia/RS. O presente estudo, vinculado ao Programa de Pós-Graduação em Tecnologias
Educacionais em Rede da UFSM/RS, Mestrado Profissional na Linha de Pesquisa: Gestão
de Tecnologias Educacionais em Rede,teve como objetivos compreender e avaliar a postura
dos professores diante das atuais demandas de ensino, frente às revoluções da indústria 4.0 e
das novas demandas e desafios que, desde o início da pandemia de Covid-19, no ano de 2020,
se impuseram à educação. Desta maneira, o processo formativo de educadores, em todo o
mundo, vem passando por uma série de mudançasenvolvendo desde a qualidade e êxito do
ensino, até dificuldades de acesso ao meio digital pelosmesmos. O resultado desse processo
de pesquisa, que envolveu o estudo de caso, foi de que o professor necessita familiarizar-se
com as diversas possibilidades de ensino que as novas tecnologias e metodologias
proporcionam, para que, assim, promova a criatividade e o estímulo aos alunos, sendo
necessário, desta forma, propor uma formação em Letramento Digital com os professores da
escola, alinhada aos propósitos da pesquisa. Assim sendo, desenvolveu-se o site Professores
Conectados do Campo da Escola Estadual de Ensino Médio Joceli Corrêa, como objetivo de
servir como uma plataforma digital de estudo e formação sobre as Tecnologias Digitais da
Informação e da Comunicação e das ferramentas presentes no Chromebook que foirecebido
pelos educadores. Ao longo do percurso do processo de pesquisa, desenvolvemos a
Formação Continuada desses educadores e, ao final deste estudo, observamos a mudança da
postura pedagógica dos educadores frente à utilização e apropriação do uso e
operacionalizaçãodas Tecnologias Digitais da Informação e da Comunicação. | por |
dc.contributor.advisor1 | Tybusch, Jeronimo Siqueira | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/6477064173761427 | por |
dc.contributor.referee1 | Rocha, Karla Marques da | |
dc.contributor.referee2 | Zeifert, Anna Paula Bagetti | |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Tecnologias Educacionais em Rede | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |