dc.contributor.advisor | Canalles, Pablo | |
dc.creator | Cordioli, Andressa Reina | |
dc.date.accessioned | 2024-01-24T11:52:49Z | |
dc.date.available | 2024-01-24T11:52:49Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.date.submitted | 2023 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/31237 | |
dc.description.abstract | I developed this research, linked to my final essay and my work of the actress, to prepare
this reflective report during the academic cycle. The study was made through procedures in
laboratories and disciplinary practices; based on the dramaturgical text Lisístrata, by
Aristophanes, and emphasis on the character Mirrina, which I played in my graduation play.
I used the concepts and procedures of Konstantin Stanislavski (1863-1938), among
them, the physical actions and the subtext, which I entered during the process; Furthermore, I
seek to delve deeper into the inner state of the role, through active analysis, another procedure
developed by the Russian master.
The theme of the project was “acting in a counter-acted performance”, whose on-stagedramaturgy will be created together with the class and the teacher. The question for my problem
was the following: “How can physical actions be used to develop the actress's subtext, through
sensory stimuli?”.
On the following pages, I present the introduction of my reflective report, referring to
the practices carried out through classes, essays, and final presentations. Subsequently, I also
present my methodological procedures, carried out to enter the subtext of the role through
physical actions, and with the analysis of the text and the character in question, using my work
of the actress, through the construction of the graduation play, together with the class, aiming
at the presentation that went to the public. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.subject | Análise ativa | por |
dc.subject | Ações físicas | por |
dc.subject | Subtexto | por |
dc.subject | Stanislávski | por |
dc.subject | Lisístrata | por |
dc.subject | Estímulos sensoriais | por |
dc.subject | Trabalho de atriz | por |
dc.subject | Active analysis | eng |
dc.subject | Physical actions | eng |
dc.subject | Subtext | eng |
dc.subject | Sensory stimuli | eng |
dc.subject | Imagination | eng |
dc.subject | Work or the actress | eng |
dc.title | O desenvolvimento do subtexto da atriz através das ações | por |
dc.title.alternative | The development of the actress's subtext through physical actions | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação | por |
dc.degree.local | Santa Maria, RS, Brasil | por |
dc.description.resumo | Desenvolvi esta pesquisa vinculada ao meu trabalho de conclusão de curso e meu
trabalho de atriz, para elaboração deste relatório reflexivo, durante o período acadêmico. O
estudo foi realizado através de procedimentos em laboratórios e práticas disciplinares, com
apoio no texto dramatúrgico Lisístrata, de Aristófanes, e ênfase na personagem Mirrina, que
interpretei no meu espetáculo de formatura.
Utilizei-me dos conceitos e procedimentos de Konstantin Stanislávski (1863-1938),
entre estes, as ações físicas e o subtexto, aos quais adentrei durante o processo; além disso,
busco me aprofundar acerca do estado interior do papel, através da análise ativa, outro
procedimento desenvolvido pelo mestre russo.
O tema do projeto foi “atuação em um espetáculo contracenado”, cuja dramaturgiaem-
cena foi criada em conjunto com a turma e o professor. A pergunta para minha problemática
foi a seguinte: “Como as ações físicas podem ser utilizadas para desenvolver o subtexto da
atriz, através dos estímulos sensoriais?”.
Nas páginas a seguir, apresento a introdução do meu relatório reflexivo, referente às
práticas realizadas por meio de aulas, ensaios e apresentação final. Posteriormente, apresento
meus procedimentos metodológicos, realizados no intuito de adentrar o subtexto do papel,
através das ações físicas, e com a análise do texto e da personagem em questão, utilizando de
meu trabalho de atriz, através da construção do espetáculo de formatura, junto à turma,
objetivando a apresentação que foi a público. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Artes e Letras | por |