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dc.creatorNosvitz, Alessandra Jaime
dc.date.accessioned2024-06-24T13:22:24Z
dc.date.available2024-06-24T13:22:24Z
dc.date.issued2023-08-09
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/32081
dc.description.abstractThe first records of food trade occurred in a distant period, in the form of barter. Over the years, mass production encouraged the development of small establishments that later gave rise to modern supermarkets. The supermarket sector currently has a large representation in the national gross domestic product and, although it is classified as a commercial activity, it encompasses particularities that make the maintenance sector a fundamental pillar for its success. The maintenance process in these companies is usually responsible for the availability of all assets, its performance directly influences the quality of the products offered as well as the guarantee of food safety. Nonetheless, in the scientific literature, were located few researchers who approach the theme applief to this business segment. With that in mind, this document presents the results obtained from the case study carried out in a supermaket chain founded in 1924 and currently structured with several retail stores, a wholesale and a distribution center, alming to analyze the process of maintenance that was practiced. Initially, through on-site observations, basic information was collected and then mapped through the application of the Business Process Model and Notation (BPMN) method. Finally, the maturity level of the current process was diagnosed with support in ten classes that cover elements considered in the scientific literature fundamental to achieve excellence in maintenance. As a result, a process based mainly on informal techniques was verified, which presented a small level of maturity and many possibilities for improvement. Among the difficulties perceived, it is possible to highlight a high percentage of interventions of the corrective type, lack of control with the stock of spare parts and deficiency in te prioritization of activities. In addition, few processes were standardized, it wasn’t usual to keep a history of interventions or technical documents for the assets and, no support tools or performance measutement indicators were defined. However, the maintenance sector was seen by the current management as an ally in the company’s expansion strategy, therefore, the need for continuous development and improvement in the tasks performed was understood. With this analysis, it is intended to enable understanding of the general panorama of the company’s maintenance sector and to help define criteria to achieve better levels of maturation.eng
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Federal de Santa Mariapor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectGestão da manutençãopor
dc.subjectComércio alimentarpor
dc.subjectModelagem de processospor
dc.subjectMaintenance managementeng
dc.subjectFood tradeeng
dc.subjectProcess modelingeng
dc.titleMapeamento, diagnóstico e nível de maturidade do processo de manutenção praticado por uma empresa do ramo de supermercadospor
dc.title.alternativeMapping, diagnosis and maturity level of the maintenance process practiced by a company in the supermarket brancheng
dc.typeDissertaçãopor
dc.description.resumoO comércio alimentar configura-se como um segmento essencial para a população e para economia nacional, representando 7,03% do PIB brasileiro. Particularidades presentes nesses estabelecimentos fazem com que as atividades de manutenção de ativos sejam fundamentais para oferecer aos clientes produtos de qualidade, desenvolver uma operação segura, contribuindo positivamente para seu sucesso geral. Apesar disso, ainda é pequena a pesquisa científica deste tema no setor de supermercados. Com isso em vista, foi proposto um estudo de caso buscando a caracterização do processo de manutenção de ativos praticada por uma rede de supermercados fundada em 1924 e, estruturada atualmente por uma matriz, diversas lojas de varejo, um atacarejo e um centro de distribuição. Para concretizar tal objetivo, foram realizadas observações in loco pelo período de dez meses, onde buscou-se inicialmente a coleta de informações básicas sobre a empresa estudada e o seu setor de manutenção. Em seguida, efetuou-se o mapeamento do processo desenhando o seu fluxo através da aplicação da metodologia Business Process Model and Notation (BPMN). Em um terceiro momento, foi feito o diagnóstico das práticas que eram naquele momento adotadas pela empresa investigada, avaliando o seu nível de maturidade de acordo com dez critérios e elementos fundamentados na bibliografia. Logo, foi feita uma análise comparativa entre os dados encontrados e aqueles apresentados por outros autores e, foi exposto um plano de ação para melhoria do desempenho verificado. Como resultado, ficou evidenciado um processo baseado principalmente em metodologias e técnicas informais, com baixo nível de maturidade geral e possibilidades de melhoria em diversos aspectos. Dentre as principais dificuldades, percebeu-se que não era feita a adoção de indicadores para aferição de desempenho, a análise de falhas estava restrita a situações pontuais e não havia limite ou controle dos custos. O setor de manutenção de ativos era percebido como aliado na estratégia pela gestão, entretanto, 75% das intervenções realizadas eram de teor corretivo. Além disso, aconteciam falhas recorrentes e, o controle de sobressalentes não era efetivo. Muitos dos dados obtidos possuem concordância com os alcançados por outros pesquisadores reforçando o grande espaço para melhorias nesse segmento.por
dc.contributor.advisor1Romano, Leonardo Nabaes
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/1310558353123248por
dc.contributor.advisor-co1Santos, César Gabriel dos
dc.contributor.referee1Machado, Filipe Molinar
dc.contributor.referee2Limberger, Inácio da Fontoura
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/7213175845391543por
dc.publisher.countryBrasilpor
dc.publisher.departmentEngenharia Mecânicapor
dc.publisher.initialsUFSMpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Engenharia Mecânicapor
dc.subject.cnpqCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA MECANICApor
dc.publisher.unidadeCentro de Tecnologiapor


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