dc.creator | Manfio, Fabiane Rossato | |
dc.date.accessioned | 2024-07-16T12:31:57Z | |
dc.date.available | 2024-07-16T12:31:57Z | |
dc.date.issued | 2024-02-20 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/32325 | |
dc.description.abstract | The present master thesis has the objective of identifying in the Brazilian Common
Curriculum National Bases (BNCC, 2018) the Physical Educational Conception and
the competencies that the Physical Education coach/teacher has to follow to
materialize the proposition establised in the BNCC in her/his pedagogical practice. In
order to do this, the scientific production through bibliographical research was carried
out aiming to identify and analyze what has already been produced concerning
Physical Education professional practices within a determined slot of time and space.
One of the specific objectives was to identify the conception of BNCC and the
theoretical/methodological determinants presented in the document, the Physical
Education coach/teacher’s competencies in materializing the proposition of the
document (BNCC, 2018) from primary level to senior high (12 years of study). In terms
of methodological research, Dialectical Historical Materialism was employed,
Bibliographical Review was done based on the BNCC and, in particular, an analysis of
general and specific competencies of Physical Education. It has been noticed that the
conception of Physical Education presented in the BNCC is based on
leaners’adaptation to modern society through the acquirements of competencies and
abilities that structure the new educational thinking giving sustentability to the process
of productive re-arrangement. BNCC establishes Physical Education
coaches/teachers’ pedagogical activities according to competencies, establishing a
dialogue with the new working conditions. Thus, BNCC establishes a relationship
between competencies which leaners have to develop along their school years and
the competencies the Physical Education coach/teacher needs to develop in her/his
classes. Among specific competencies that Physical Education coaches/teachers
need to develop in their classes, one can point out planning and employing strategies
to solve challenges, interpreting and re-creating values, meanings and signifiers
attributed to different corporal practices, valuing collective work and pointing out selfinvolvement
in developing, experimenting and appreciating different corporal practices. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | BNCC | por |
dc.subject | Professor e professora de educação física | por |
dc.subject | Competências | por |
dc.subject | Physical education coach/teacher | eng |
dc.subject | Competencies | eng |
dc.title | A BNCC e as competências do professor e da professora de Educação Física | por |
dc.title.alternative | The Brazilian BNCC and the updating of the female/male Physical Education coach´s competencies | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Este estudo tem como objetivo identificar na Base Nacional Comum Curricular (BNCC)
a concepção de Educação Física e as competências que o professor e a professora
de Educação Física devem seguir para materialização da proposta preconizada na
BNCC em sua prática pedagógica cotidiana. Para tanto, mapeou-se a produção
científica através do estado do conhecimento que visa identificar e sistematizar o que
já foi produzido acerca da temática em um determinado tempo e espaço. Nos objetivos
específicos buscou-se identificar a concepção da BNCC e os determinantes teóricometodológicos
apresentados no documento, as competências do professor e da
professora de Educação Física na materialização da proposta do documento no
contexto da formação básica. Enquanto método de pesquisa, utilizamo-nos do
materialismo Histórico Dialético. A revisão bibliográfica com análise do documento
BNCC, e em particular, a análise das competências gerais e competências específicas
da Educação Física. Constatou-se que a concepção de Educação Física apresentada
na BNCC está pautada na adaptação dos educandos à sociedade atual, através da
aquisição de competências e habilidades que estruturam o novo pensamento
educacional dando sustentabilidade ao processo de reestruturação produtiva. A
BNCC preconiza a ação do professor e da professora de Educação Física por
competências, de forma a dialogar com as novas condições do mundo do trabalho.
Dessa forma, o documento efetiva uma ligação entre as competências a serem
desenvolvidas nos educandos ao longo da sua trajetória escolar e as competências
que o professor precisa desenvolver na atuação pedagógica cotidiana. Dentre as
competências específicas para o professor e professora de Educação Física
destacam-se planejar e empregar estratégias para resolver desafios, interpretar e
recriar valores, sentidos e significados atribuídos às diferentes práticas corporais,
valorizar o trabalho coletivo e o protagonismo no desenvolvimento, experimentação e
apreciação das diferentes práticas corporais. Outrossim, este tema de pesquisa está
relacionado com questionamentos por parte da pesquisadora derivados dos estudos
de grupo (LEEDEF) e questionamentos pessoais quanto às suas estratégias de
ensino e de colegas. | por |
dc.contributor.advisor1 | Souza, Maristela da Silva | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/7685329921498975 | por |
dc.contributor.referee1 | Martins, Adriana Claudia | |
dc.contributor.referee2 | Baccin, Ecléa Vanessa Canei | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/0773058843779200 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação Física | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Ciência do Movimento e Reabilitação | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação Física e Desportos | por |