dc.creator | Silva, Maura da Costa e | |
dc.date.accessioned | 2024-07-25T14:27:01Z | |
dc.date.available | 2024-07-25T14:27:01Z | |
dc.date.issued | 2024-04-30 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/32481 | |
dc.description.abstract | This research, linked to the Professional Master's Program in Networked Educational Technologies, in the Research Line of Management of Networked Educational Technologies at UFSM - RS, aims to analyze the different practices of use and appropriations of online authoring tools by Portuguese language teachers in the municipal education network of Alegrete. This dissertation adopts a qualitative, exploratory, and applied approach. As a theoretical framework, references on the Network Society, Language Teaching, Educommunication, and Publishing were used. For the methodology, data collection was carried out through an online questionnaire and semi-structured open interviews with teachers, and subsequently, the results were analyzed based on the delimited theoretical framework. Finally, based on the results obtained, an online course was developed with the aim of promoting the continuing education of teachers on the practice of book publishing through digital tools in the school context, as a way to promote student authorship. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Ferramentas de autoria online | por |
dc.subject | Formação de professores de língua portuguesa | por |
dc.subject | Editoração | por |
dc.subject | Educomunicação | por |
dc.subject | Online authoring tools | eng |
dc.subject | Training of portuguese language teachers | eng |
dc.subject | Publishing | eng |
dc.subject | Educommunication | eng |
dc.title | Ferramentas online de autoria e a prática educomunicativa de editoração no ensino de língua portuguesa | por |
dc.title.alternative | Online authoring tools and the educommunicative practice of publishing in portuguese language teaching | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Esta pesquisa, vinculada ao Curso de Mestrado Profissional em Tecnologias Educacionais em Rede, na Linha de Pesquisa Gestão de Tecnologias Educacionais em Rede da UFSM – RS, tem como objetivo analisar as diferentes práticas de uso e apropriações de ferramentas online de autoria por professores de Língua Portuguesa da rede municipal de ensino de Alegrete. Esta dissertação possui abordagem qualitativa, exploratória e aplicada. Como teoria de base foram utilizados referenciais sobre a Sociedade em Rede, Ensino de Línguas, Educomunicação e Editoração. Para a metodologia optou-se pela coleta de dados por meio de questionário online e entrevistas semiestruturadas abertas com professores e, posteriormente, foram analisados os resultados a partir do arcabouço teórico delimitado. Por fim, com base nos resultados obtidos, foi elaborado um curso online com o intuito de promover a formação continuada de docentes sobre a prática de editoração de livros, por meio de ferramentas digitais, no contexto escolar, como forma de promover a autoria dos estudantes. | por |
dc.contributor.advisor1 | Fialho, Vanessa Ribas | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/3858909434538236 | por |
dc.contributor.advisor-co1 | Barcellos, Marilia de Araujo | |
dc.contributor.referee1 | Costa, Alan Ricardo | |
dc.contributor.referee2 | Canto, Camila Gonçalves dos Santos do | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/7448534349239340 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |