dc.creator | Silva, Claudete Trevisan Almeida da | |
dc.date.accessioned | 2017-04-07 | |
dc.date.available | 2017-04-07 | |
dc.date.issued | 2006-09-10 | |
dc.identifier.citation | SILVA, Claudete Trevisan Almeida da. Governance in the managing advice of the social nets: study of case in the forum entidades empresariais de Santa Maria - RS. 2006. 107 f. Dissertação (Mestrado em Administração) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2006. | por |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/4559 | |
dc.description.abstract | The present work of research is motivated by the following question: "Which are the practical ones that the managing advice in the exercise of the governança in the institutions characterize efficient that compose the Fórum das Entidades Empresariais de Santa Maria- RS". Considering itself that the
organizations of the third sector come being stimulated to act as catalytic of the demands of the society and to collaborate with the State in the brainstorming, each time more is stimulated if to look in the enterprise organizations, to professionalize its performance and to adopt techniques and values of enterprise management. It is common sense today to affirm that the perfectioning of the management
abilities is the main challenge so that the sector fulfills its paper in the society. It is looked, then, as objective generality to evaluate the performance of the managing advice in 6 dimensions of abilities: contextual, educational, analytical, strategical, interpersonal and politics. For the gotten depositions of 10 managing advice, in the survey of the data in which a suitable questionnaire of the model of
abilities was used developed by CHAIT et al. (1996), it was observed that the most used for the advice in the exercise of the governança they are the abilities interpersonal, contextual politics and, with following the practical ones: explanation of the mission, culture, philosophy of the organization to the new council members; promotion of lectures and courses to educate and to enable the council
members; world-wide and local quarrel on facts and trends and changes in the characteristics and necessity of the constituent public; analysis of economic, financial, legal and social the risks of the taken decisions; treatment of crucial questions for the majority of the council members; exposition of divergent opinions; resolution of divergences through information and consensus; accomplishment of meetings to evaluate the effectiveness of the work. It was evidenced, still, in the searched organizations an ample line of referring time to the year of foundation (1897 the 1995); coexistence
advice (to fiscalize) and direction (to govern), reduced number of employees, regularity determined for accomplishment of meetings of the advice; bigger variability of performance of the advice in the strategical ability (100% and 20,62%) and minor variability in the interpersonal ability (87.40% and 53,60%); ample difference in ranking of performance of the advice in the 6 abilities (87.35% and
38,58%). | eng |
dc.format | application/pdf | por |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.subject | Administração | por |
dc.subject | Organização | por |
dc.subject | Gerenciamento | por |
dc.title | Governança nos conselhos diretores das redes sociais: estudo de caso no forum de entidades empresariais de Santa Maria RS | por |
dc.title.alternative | Governance in the managing advice of the social nets: study of case in the forum entidades empresariais de Santa Maria - RS | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | O presente trabalho de pesquisa é motivado pela seguinte pergunta: Quais são as práticas que caracterizam os conselhos diretores eficazes no exercício da governança nas instituições que compõem o Fórum das Entidades Empresariais de Santa Maria--RS? . Considera-se que as organizações do terceiro setor vêm sendo impulsionadas a atuar como catalisadoras das demandas da sociedade e a colaborar com o Estado na busca de soluções, por isso, cada vez mais elas são
estimuladas a se espelharem nas organizações empresariais, a profissionalizarem sua atuação e a adotarem técnicas e valores de gestão empresarial. É senso comum hoje afirmar que o aperfeiçoamento das habilidades de gestão é o principal desafio para que o setor cumpra o seu papel na sociedade. Procura-se, então, como objetivo geral avaliar a atuação dos conselhos diretores em 6 dimensões de competências: contextual, educacional, analítica, estratégica, interpessoal e política. Pelos depoimentos obtidos de 10 conselhos diretores, no levantamento dos dados no qual utilizou-se um questionário adaptado do modelo de competências desenvolvido por CHAIT et al. (1996), observou-se que as mais utilizadas pelos conselhos no exercício da governança são as competências interpessoal, política e contextual, com as seguintes práticas: explicação da missão, cultura, filosofia
da organização aos novos conselheiros; promoção de palestras e cursos para educar e capacitar os conselheiros; discussão sobre fatos e tendências mundiais e locais e mudanças nas características e necessidade dos públicos constituintes; análise dos riscos econômicos, financeiros, jurídicos e sociais das decisões tomadas; tratamento de questões cruciais pela maioria dos conselheiros; exposição de
opiniões divergentes; resolução de divergências através de informações e consenso; realização de reuniões para avaliar a eficácia do trabalho. Já as práticas elencadas nas competências educacional e estratégica são pouco aproveitadas. Constatou-se, ainda, nas organizações pesquisadas uma ampla linha de tempo referente ao ano de fundação (1897 a 1995); coexistência conselho (para fiscalizar) e diretoria ( para governar), número reduzido de funcionários, periodicidade determinada para realização
de reuniões dos conselhos; maior variabilidade de atuação dos conselhos na competência estratégica (100% e 20,62%) e menor variabilidade na competência interpessoal ( 87,40% e 53,60%); ampla diferença no ranking de atuação dos conselhos nas 6 competências ( 87,35% e 38,58%). | por |
dc.contributor.advisor1 | Pereira, Breno Augusto Diniz | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4706963E7 | por |
dc.contributor.referee1 | Ansuj, Angela Pellegrin | |
dc.contributor.referee1Lattes | http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4723982P8 | por |
dc.contributor.referee2 | Schmidt, Alberto Souza | |
dc.contributor.referee2Lattes | http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4799565E3 | por |
dc.creator.Lattes | http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4735723T9 | por |
dc.publisher.country | BR | por |
dc.publisher.department | Administração | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Administração | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO | por |