dc.contributor.advisor | Nishijima, Toshio | |
dc.creator | Appolo, Cátia Beatriz | |
dc.date.accessioned | 2015-06-19T13:11:56Z | |
dc.date.available | 2015-06-19T13:11:56Z | |
dc.date.issued | 2010-08-14 | |
dc.date.submitted | 2010 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/883 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Ciências Rurais, Curso de Especialização em Educação Ambiental, EaD, RS, 2010. | por |
dc.description.abstract | This paper aimed at identifying the knowledge that small farmers in Sapiranga, Brazil, have about the fishing they are holding on their properties in order to analyze, from the point of view of environmental education, if they are consistent with the sustainability of this activity. The survey sought to make a survey of data in order to investigate whether the creators follow the legal guidance to the planning and achievement of the activity; to know the notions that farmers have of their reflexes of fish farming on the environment; to identify the uses of techniques and sustainable management in the creation, and to realize sources of learning, orientation and support to the development of fish. The research was semi-structured type with field visits, having as researched population, the small farmers of Sapiranga city- RS. The data collected and analyzed, over the point of view of Environmental Education, showed that the population has important knowledge about the environmental matters and presents a need for information about environmental impacts and about the environmental legislation applied to
the fish activity. The survey revealed the necessity of specialized technical support and subsidies so that the fish activity of the region becomes economically feasible. They can contribute to the families’ income without creating environmental damage. It can be concluded that the population of fish creators involved has potential to learn and interest to know about the sustainable fishing, opening an actuation field to the Environmental Education professionals. The notions of citizenship present in the researched population associated to a multidisciplinary work involving the Environmental Education will conduct the fish activity of the region to social patterns, economical and ecologically sustainable. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.subject | Educação ambiental | por |
dc.subject | Piscicultura | por |
dc.subject | Proprietários rurais | por |
dc.title | Educação ambiental voltada a piscicultura praticada por pequenos produtores rurais | por |
dc.title.alternative | Environment education for fish farming practiced by small farmers | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Sapiranga, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Educação Ambiental, EaD | por |
dc.description.resumo | O presente artigo é uma reflexão sobre o uso pedagógico de Blogs, na aprendizagem dos alunos da educação de jovens e adultos (EJA), séries finais, adiantamento 5 e 6,
(correspondente aos níveis de 7º e 8º séries) de uma escola da rede pública estadual, cidade de Santa Maria- RS. A prática pedagógica foi aplicada na disciplina de Língua Portuguesa, como meio de oferecer aos alunos da EJA, a sua participação no ambiente informatizado de novas situações de aprendizagem. O recurso tecnológico blog, contribuiu para a melhora no desempenho desses educandos, nas atividades de leitura e interpretação, produção textual, além de ter incentivado o gosto pela escrita, também, proporcionou a sua inclusão digital. | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Ciências Rurais | por |