dc.creator | Spohr, Mateus Artur | |
dc.date.accessioned | 2024-04-18T10:53:29Z | |
dc.date.available | 2024-04-18T10:53:29Z | |
dc.date.issued | 2024-03-19 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/31785 | |
dc.description.abstract | This work have how objective to discuss education for the health in physic education of school with focus on the new secondary education in Rio Grande do Sul, placing emphasis on education processes, for human formation and for school, seeking to understand the possibilities and potential of health education in school Physical Education, this work was developed using bibliographic and documentary methodology, supported by theoretical bases that explore emancipation through education and discussing health mainly through social and cultural characteristics, in order to try to understand the possibilities of health education in school Physical Education in the New High School, using for this purpose the normative document National Common Curricular Base and the support material for teachers of the New Gaucho High School in the area of Languages and their Technologies. Observing what was discussed, about education for the health, and from what the documents analyzed establish, it was possible to perceive a duality, on the one hand, school Physical Education has ample possibilities to problematize health in its classes, through different perspectives and means, for another, have an asymmetry between the National Common Curricular Base and the New Gaucho High School, and that a significant part of the school Physical Education content may not be present due to the low workload of the subject in the first year of high school and the possible non-offer of training tracks in the area of Languages and its Technologies, that occur in the second and third year. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Educação física escolar | por |
dc.subject | Saúde | por |
dc.subject | Novo ensino médio gaúcho | por |
dc.subject | School physical education | eng |
dc.subject | Health | eng |
dc.subject | New gaucho high school | eng |
dc.title | Educação física para a saúde: pensando algumas possibilidades para o novo ensino médio gaúcho | por |
dc.title.alternative | Physical education for health: considering some possibilities for the new high school in Rio Grande do Sul | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Este trabalho tem como objetivo discutir a educação para a saúde na Educação Física escolar com foco no Novo Ensino Médio Gaúcho, dando ênfase aos processos educativos, à formação humana e à escola, buscando compreender quais as possibilidades e potencialidades da educação para a saúde na Educação Física escolar. Este trabalho foi desenvolvido com metodologia bibliográfica e documental, amparado em bases teóricas que exploram a emancipação pela educação e discutindo a saúde, principalmente através de características sociais e culturais, de modo a tentar compreender quais as possibilidades da educação para a saúde na Educação Física escolar no Novo Ensino Médio, utilizando, para isso, o documento normativo Base Nacional Comum Curricular e o material de apoio de professores do Novo Ensino Médio Gaúcho na área de Linguagens e suas Tecnologias. Interpretando o que foi discutido sobre educação para a saúde e do que estabelecem os documentos analisados, foi possível perceber uma dualidade: por um lado, a Educação Física escolar tem amplas possibilidades para problematizar a saúde em suas aulas, por diferentes perspectivas e meios; por outro, existe uma assimetria entre a Base Nacional Comum Curricular e o Novo Ensino Médio Gaúcho, e que parte significativa dos conteúdos da Educação Física escolar pode não estar presente pela baixa carga horária da disciplina no primeiro ano do Ensino Médio e pela possível não oferta das trilhas formativas da área de Linguagens e suas Tecnologias, que ocorrem no segundo e terceiro anos. | por |
dc.contributor.advisor1 | Sawitzki, Rosalvo Luis | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/0185565372906256 | por |
dc.contributor.advisor-co1 | Carlan, Paulo | |
dc.contributor.referee1 | Duarte, Gustavo de Oliveira | |
dc.contributor.referee2 | Gomes, Ivan Marcelo | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/6661194349110517 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação Física | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Ciência do Movimento e Reabilitação | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação Física e Desportos | por |