Mostrar registro simples

dc.contributor.advisorSawitzki, Rosalvo Luis
dc.creatorAbrantes, Yasmin Freitas
dc.date.accessioned2017-10-19T13:37:23Z
dc.date.available2017-10-19T13:37:23Z
dc.date.issued2016-03-31
dc.date.submitted2016
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/11888
dc.descriptionArtigo (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação Física e Desporto, Curso de Especialização em Educação Física Escolar, RS, 2016.por
dc.description.abstractThis study aimed to identify whether gender relations are themed in pedagogical practice of scholars who are part of a subgroup of the Institutional Program Initiation Grant to Teaching (PIBID) of the Federal University of Santa Maria's Degree in Physical Education working with high school. The central issue presented is whether the formation of these / the University / the provided knowledge on gender issues. While methodological procedures research used a qualitative approach through the case study, and as a research strategy the analysis of the content. Data were obtained five collaboration program fellows, by applying a questionnaire. For the construction work were used research that addressed gender issues, PIBID and teacher training / as presenting a critical view on the subject. The results and data discussion indicate that / the participants understand the importance of studying this subject, but it has never been used in all classes.eng
dc.description.abstractThis study aimed to identify whether gender relations are themed in pedagogical practice of scholars who are part of a subgroup of the Institutional Program Initiation Grant to Teaching (PIBID) of the Federal University of Santa Maria's Degree in Physical Education working with high school. The central issue presented is whether the formation of these / the University / the provided knowledge on gender issues. While methodological procedures research used a qualitative approach through the case study, and as a research strategy the analysis of the content. Data were obtained five collaboration program fellows, by applying a questionnaire. For the construction work were used research that addressed gender issues, PIBID and teacher training / as presenting a critical view on the subject. The results and data discussion indicate that / the participants understand the importance of studying this subject, but it has never been used in all classes.eng
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Federal de Santa Mariapor
dc.rightsAcesso Abertopor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectFormação de professorespor
dc.subjectGêneropor
dc.subjectEducação físicafra
dc.subjectPIBID (Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência)eng
dc.subjectTeacher educationeng
dc.subjectGendereng
dc.subjectPhysical educationeng
dc.titleRelações de gênero na prática pedagógica de bolsitas de iniciação à docênciapor
dc.typeTrabalho de Conclusão de Curso de Especializaçãopor
dc.degree.localSanta Maria, RS, Brasil.por
dc.degree.specializationEducação Física Escolarpor
dc.description.resumoO presente trabalho teve como objetivo identificar se as relações de gênero são tematizadas na prática pedagógica dos bolsistas que fazem parte de um subgrupo do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID) da Universidade Federal de Santa Maria do curso de Licenciatura em Educação Física que trabalha com Ensino Médio. O problema central apresentado é saber se a formação destes/as universitários/as disponibilizou conhecimento sobre as questões de gênero. Enquanto procedimentos metodológicos a pesquisa utilizou uma abordagem qualitativa, por meio do estudo de caso, e como estratégia de pesquisa a análise do conteúdo. Os dados foram obtidos através colaboração de cinco bolsistas do programa, por meio da aplicação de um questionário. Para a construção do trabalho foram utilizadas pesquisas que abordassem os temas gênero, PIBID e formação de professores/as que apresentavam uma visão crítica sobre o assunto. O resultado e discussão de dados indicam que os/as participantes compreendem a importância do estudo desta temática, porém ela nunca foi utilizada em aulas ministradas.por
dc.publisher.countryBrasilpor
dc.publisher.initialsUFSMpor
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS DA SAUDEpor
dc.publisher.unidadeCentro de Educação Física e Desportospor


Arquivos deste item

Thumbnail
Thumbnail

Este item aparece na(s) seguinte(s) coleção(s)

Mostrar registro simples

Acesso Aberto
Exceto quando indicado o contrário, a licença deste item é descrito como Acesso Aberto