dc.contributor.advisor | Drabach, Neila Pedrotti | |
dc.creator | Asfor, Leuma Maria de Lima | |
dc.date.accessioned | 2017-12-06T11:57:30Z | |
dc.date.available | 2017-12-06T11:57:30Z | |
dc.date.issued | 2011-09-17 | |
dc.date.submitted | 2011 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/12140 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, EaD, RS, 2011. | por |
dc.description.abstract | This monograph addresses the democratic management in schools. Based on the modern theoretical literature focuses on the subject, turning to the special action of the School Board. Initially, we present a context of Brazilian education, since the sixteenth century with the arrival of the Jesuit Fathers in 1549, until the process of organizing the participation of Brazilian education popular throughout the twentieth century and more specifically the decades from 1970 to 1990, aimed at democratization of public education in the perspective of school sector, mainly supported by standards of democratic and participatory management. From there, it is focused directly democratic management, emphasizing elements inserted in the process of democratization of the school through the construction of new spaces for teaching. Then brings considerations about the main functions and role of the School Board, seeking to contextualize it in the sphere of democratic management. To do so, are characterized roles and responsibilities of this Council. Work ends with the conclusion that democratic management is a reality that needs to actually be part of everyday life in schools, proving to be a step in the evolution of the relations of education, whereby the School Board to strengthen the effective participation of the shares in accordance with the guidelines of participatory democratic models. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Gestão democrática | por |
dc.subject | Conselho escolar | por |
dc.subject | Participação | por |
dc.subject | Democratic management | eng |
dc.subject | School board | eng |
dc.subject | Participation | eng |
dc.title | Conselho escolar como mecanismo de fortalecimento da gestão democrática | por |
dc.title.alternative | School council as a mechanism of strengthening of democratic management | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Fortaleza, CE, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional, EaD | por |
dc.description.resumo | O presente trabalho monográfico aborda a gestão democrática no âmbito escolar. Com base na moderna literatura especializada enfoca teoricamente o assunto, voltando-se às responsabilidades e ação do Conselho Escolar. Inicialmente, é apresentado uma contextualização da educação brasileira, desde o século XVI com a chegada dos Padres Jesuítas em 1549, até o processo de organização da educação brasileira pela participação popular ao longo do século XX e mais especificamente entre as décadas de 1970 a 1990, tendo em vista democratização da educação pública na perspectiva de escola transformadora, sobretudo, apoiada em padrões de gestão democrática e participativa. A partir daí, é enfocada diretamente a gestão democrática, procurando enfatizar elementos inseridos no processo de democratização da escola por meio da construção de novos espaços para o ensino. Em seguida, traz considerações sobre as funções e principal papel do Conselho Escolar, procurando contextualizá-lo na esfera da gestão democrática. Para tanto, são caracterizadas funções e responsabilidades deste Conselho. Encerra-se o trabalho com a conclusão de que a gestão democrática é uma realidade que precisa efetivamente fazer parte do cotidiano das escolas, demonstrando ser um passo na evolução das relações de ensino, cabendo ao Conselho Escolar o fortalecimento na efetiva participação das ações em conformidade com as diretrizes participativas dos modelos democráticos. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |