dc.contributor.advisor | Pereira, Adriana Soares | |
dc.creator | Delavy, Rozeni Centenaro | |
dc.date.accessioned | 2018-01-19T11:22:09Z | |
dc.date.available | 2018-01-19T11:22:09Z | |
dc.date.issued | 2017-10-27 | |
dc.date.submitted | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/12285 | |
dc.description | Artigo (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Tecnologia, Curso de Especialização em Mídias na Educação, EaD, RS, 2017. | por |
dc.description.abstract | This work aims to understand how the Special Education program is known as
the Resource Room and its role in the process of inclusion of students with
disabilities / special educational needs in the common teaching, as these rooms
have as main objective to offer AEE in order to contribute to the appropriation of
the scientific knowledge of these students and, in this way, contribute to their
educational and social inclusion process.. When it is used by a student with a
disability and aims to break down sensory, motor or cognitive barriers that limit /
impede their access to information or limit / impede registration and expression
of knowledge acquired by him; When they favor their access and active and
autonomous participation in pedagogical projects; When they allow the
manipulation of objects of study; When we realized that without this
technological resource the active participation of the student in the learning
challenge would be restricted or non-existent. Examples of AT in the
educational context are differentiated mouse, virtual keyboards with scans and
triggers, alternative communication software, text readers, extended texts,
Braille texts, texts with symbols, accessible furniture, personal mobility resources, etc. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | TICs (Tecnologias de Informação e Comunicação) | por |
dc.subject | Ludicidade | por |
dc.subject | Educação infantil | por |
dc.subject | Information and communication technologies | eng |
dc.subject | Child education | eng |
dc.title | Tecnologia assistiva e salas de recursos | por |
dc.title.alternative | Assistive technology and resource rooms | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Três Passos, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Mídias na Educação, EaD | por |
dc.description.resumo | Este trabalho visa compreender como se constitui o programa de educação
especial denominado Sala de Recursos e seu papel no processo de inclusão
de alunos com deficiência/necessidades educacionais especiais no ensino
comum. Essas salas têm como principal objetivo oferecer Atendimento
Educacional Especializado (AEE), de forma a contribuir para com a
apropriação do conhecimento científico desses alunos e, dessa forma,
contribuir para seu processo de inclusão escolar e social. Quando ela é
utilizada por um aluno com deficiência e tem por objetivo romper barreiras
sensoriais, motoras ou cognitivas que limitam/impedem seu acesso às
informações ou limitam/impedem o registro e expressão sobre os
conhecimentos adquiridos por ele; quando favorecem seu acesso e
participação ativa e autônoma em projetos pedagógicos; quando possibilitam a
manipulação de objetos de estudos; quando percebe-se que sem este recurso
tecnológico a participação ativa do aluno no desafio de aprendizagem seria
restrita ou inexistente. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Tecnologia | por |