dc.contributor.advisor | Maran, Vinícius | |
dc.creator | Pieve, Carine Prediger da | |
dc.date.accessioned | 2018-01-19T14:07:15Z | |
dc.date.available | 2018-01-19T14:07:15Z | |
dc.date.issued | 2017-10-20 | |
dc.date.submitted | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/12293 | |
dc.description | Artigo (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Tecnologia, Curso de Especialização em Mídias na Educação, EaD, RS, 2017. | por |
dc.description.abstract | This work aims to socialize the results of the research that analyzed the radio as a tool for Environmental Education and Educommunication in the context of the project Sustainable Actions in Schools, developed by Unijuí FM in elementary schools in Ijuí. The theoretical reference was based on the definition of terms such as Information and Communication Technology (ICTs), the Educommunication process and the radio as mediating resource of education. Quantitative qualitative research collected data through interviews and questionnaires with teachers from participating schools. The study revealed that the project presents itself as an effective instrument of environmental education from the Educommunication process, however, without having contemplated all its aspects of study, lacking knowledge on the part of the teachers about the theme and its applications in the classroom of class. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Comunicação | por |
dc.subject | Educação | por |
dc.subject | Mídias | por |
dc.subject | Educomunicação | por |
dc.subject | Rádio | por |
dc.subject | Educação ambiental | por |
dc.subject | Communication | eng |
dc.subject | Education | eng |
dc.subject | Media | eng |
dc.subject | Educommunication | eng |
dc.subject | Environmental education | eng |
dc.title | O rádio como ferramenta de educação ambiental: um estudo sobre o projeto Ações Sustentáveis nas Escolas | por |
dc.title.alternative | The radio as a tool for environmental education: a study on the project Sustainable Actions in Schools | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Cruz Alta, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Mídias na Educação, EaD | por |
dc.description.resumo | Este trabalho tem como objetivo socializar os resultados da pesquisa que analisou o rádio como ferramenta de Educação Ambiental e a Educomunicação no contexto do projeto Ações Sustentáveis nas Escolas, desenvolvido pela Unijuí FM em escolas de Ensino Fundamental de Ijuí. O referencial teórico teve como pressuposto a definição de termos como Tecnologia da Informação e da Comunicação (TICs), o processo de Educomunicação e o rádio como recurso mediador da educação. A pesquisa quanti-qualitativa levantou dados por meio de entrevistas e questionários com docentes das escolas participantes. O estudo revelou que o projeto se apresenta como um instrumento eficaz de Educação Ambiental a partir do processo de Educomunicação, porém, sem ter contempladas todas as suas vertentes de estudo, havendo falta de conhecimento por parte dos professores sobre o tema e suas aplicações em sala de aula. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Tecnologia | por |