dc.contributor.advisor | Koff, Lucia Bernadete Fleig | |
dc.creator | Silva, Luís Eduardo da | |
dc.date.accessioned | 2018-03-20T14:11:41Z | |
dc.date.available | 2018-03-20T14:11:41Z | |
dc.date.issued | 2014-11-29 | |
dc.date.submitted | 2014 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/12760 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, EaD, RS, 2014. | por |
dc.description.abstract | The average polytechnic education is part of a proposal by the educational administration of the state government of Rio Grande do Sul of restructuring of high school. The implementation of the polytechnic started in 2012 and will arrive to thirds years of high school in 2014. From the current experience of the researcher, with reporting by education professionals and students, all involved in this process, it was found that there are schools that are facing difficulties in implementing this new proposal. In this context arises the need for democratic reflection on: What are the challenges that managers of state schools in the Rio Grande do Sul are facing in restructuring in high school? Thus, was realized an exploratory research using questionnaires application, where collected data were analyzed from a quantitative and qualitative manner. With that, this research has the overall aim to identify the difficulties these facing schools in high school restructuring process. Among the main problems to be overcome are: lack of autonomy in the preparation of school pedagogical projects, lack of continued training to put into practice the high school polytechnic and impediments to develop interdisciplinarity. Most of the difficulties was found in both schools surveyed, which signals a reassessment of the strategies practiced in the restructuring of high school process. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Reestruturação | por |
dc.subject | Ensino médio | por |
dc.subject | Politécnico | por |
dc.subject | Gestão democrática | por |
dc.subject | Restructuring | eng |
dc.subject | High school | eng |
dc.subject | Polytechnic | eng |
dc.subject | Democratic management | eng |
dc.title | A reestruturação do ensino médio em duas escolas estaduais da região de Santa Maria - RS na perspectiva da gestão democrática | por |
dc.title.alternative | Restructuring of high school in two schools state of the region of Santa Maria - RS the perspective of democratic management | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Cacequi, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional, EaD | por |
dc.description.resumo | O ensino médio politécnico faz parte de uma proposta da gestão educacional do governo do estado do Rio Grande de Sul de reestruturação do ensino médio. A implementação do politécnico iniciou no ano de 2012 e chegará aos terceiros anos do ensino médio em 2014. A partir da experiência atual do pesquisador, do relato de profissionais de educação e de alunos, todos envolvidos nesse processo, constatou-se que há escolas que estão enfrentando dificuldades na implantação dessa nova proposta. Nesse contexto, surge a necessidade da reflexão democrática acerca de: quais os desafios que os gestores de escolas estaduais do Rio Grande do Sul estão enfrentando na reestruturação do ensino médio? Assim, foi realizada uma pesquisa exploratória por meio da aplicação de questionários, onde os dados coletados foram analisados de forma quantitativa e qualitativa. Com isso, esta pesquisa tem como objetivo geral identificar quais as dificuldades que estas escolas estão enfrentando no processo de reestruturação do ensino médio. Dentre os principais problemas a serem superados estão: falta de autonomia na elaboração dos projetos pedagógicos escolares, carência de formação continuada para colocar em prática o ensino médio politécnico e empecilhos para desenvolver a interdisciplinaridade. A maioria das dificuldades foi encontrada em ambas as escolas pesquisadas, o que sinaliza para uma reavaliação das estratégias praticadas no processo de reestruturação do ensino médio. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |