dc.contributor.advisor | Freitas, Soraia Napoleão | |
dc.creator | Nascimento, Cláudia Terra do | |
dc.date.accessioned | 2018-04-17T14:57:15Z | |
dc.date.available | 2018-04-17T14:57:15Z | |
dc.date.issued | 2007-12-01 | |
dc.date.submitted | 2007 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/12995 | |
dc.description | Artigo (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Educação Especial, EaD, RS, 2007. | por |
dc.description.abstract | The aim of this study is to make reflection on the schooling in hospital, giving rise to the educational possibilities of attention to childish learning process in the hospital context. In doing so, such reflection focuses on the situation of hospitalized children, who are hindered from attending school because they are in hospital or receive medical treatment. Then it is considered the need of discuss and clearly define the hospital educational service, which is recognized by the law that it is a right of any children. Towards this issue, it is intended to define the hospital class service, which should be assured by hospital pedagogy, as well as the interdisciplinary practices that must exist between the Hospital Pedagogy and the Hospital Psychopedagogy, this latter attempts to the service of learning problems that would appear in the hospital teaching-learning process. In this sense, it is presented a brief recover of possible interfaces between learning and hospital context, bringing reflections upon the educational possibilities of working with learning methods in the hospital, as well as analysing the profits of an interdisciplinary and multiprofessional practice in hospital contexts. It is emphasized the social and political importance of all hospitalized children’s rights in receiving the educational service in hospital class, taking in mind the significance of this act to the realization of the inalienable childhood’s rights. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Hospitalização infantil | por |
dc.subject | Hospitalização escolarizada | por |
dc.subject | Aprendizagem | por |
dc.subject | Childish hospitalization | eng |
dc.subject | Schooling in hospital | eng |
dc.subject | Learning | eng |
dc.title | A hospitalização escolarizada: possibilidades de atenção à aprendizagem infantil em contexto hospitalar | por |
dc.title.alternative | Schooling in hospital: possibilities of attention to childish learning in the hospital context | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Santa Maria, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Educação Especial, EaD | por |
dc.description.resumo | Este artigo pretende trazer reflexões sobre a hospitalização escolarizada, trazendo à tona as possibilidades educativas de atenção ao processo de aprendizagem infantil em contexto hospitalar. Para tanto, centra tal reflexão na situação de crianças hospitalizadas, que ficam impedidas, por conta dos tratamentos médicos e internações hospitalares, de freqüentarem à escola. Considera-se, então, a necessidade de discutir e conceituar com clareza o atendimento educacional hospitalar, preconizado por lei, a que todas as crianças têm direito. Diante desta questão, busca-se definir o serviço da classe hospitalar, pautado em uma pedagogia hospitalar que o fundamente, bem como as práticas interdisciplinares que devem existir entre a Pedagogia Hospitalar e a Psicopedagogia Hospitalar, esta última buscando o atendimento aos problemas de aprendizagem que poderão surgir no processo de ensino-aprendizagem no hospital. Nesse sentido, apresenta-se um breve resgate das interfaces possíveis entre a aprendizagem e o contexto hospitalar, acendendo reflexões acerca das possibilidades educativas de trabalho com a aprendizagem no hospital, bem como analisando os benefícios de uma prática interdisciplinar e multiprofissional em contextos hospitalares. Destaca-se a importância social e política do direito de todas as crianças hospitalizadas em receber o atendimento educacional em classe hospitalar, tendo em vista o significado deste feito à concretização dos direitos inalienáveis à infância. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |