dc.contributor.advisor | Ferreira, Liliana Soares | |
dc.creator | Oliveira, Priscila do Nascimento Rocha de | |
dc.date.accessioned | 2018-05-14T11:58:42Z | |
dc.date.available | 2018-05-14T11:58:42Z | |
dc.date.issued | 2009-08-07 | |
dc.date.submitted | 2009 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/13173 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, EaD, RS, 2009. | por |
dc.description.abstract | This work presents an inquiry, and its results, on the representations of some teachers as for the participation and the pertaining to school management, as well as the form as these concepts are ranks in practical in its contexts of work. For in such a way, the qualitative research in the modality of case study was adopted as metodological boarding, counting on the participation of eight teachers who had contributed voluntarily, answering to the interviews. After one searched to construct one arrives in port theoretician who based this research, of form to clarify some concepts, as well as elucidating pertinent subjects to the subject, such as the pertaining to school culture and the social representation. Knowing that the participation is one of them pillars of the democratic management of the education, it is will be boarded of brief form, only placed as associated to the establishment of legal and institution mechanisms and to the organization of actions that unchain the participation. Consecutively, the analysis of the collected data was made, by means of the content analysis, which originated the final results of the inquiry. Amongst some of the results most expressive, they can be detached the lack of information on the boarded concepts and the lack of projects and proposals that make possible the accomplishment of the pertaining to school management with participation. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Representação | por |
dc.subject | Gestão escolar | por |
dc.subject | Participação | por |
dc.subject | Representation | eng |
dc.subject | Pertaining to school management | eng |
dc.subject | Participation | eng |
dc.title | Gestão escolar e práticas pedagógicas: representações em diferentes contextos | por |
dc.title.alternative | Pertaining to school management and practical pedagogical: representations in different contexts | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de São João do Polêsine, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional, EaD | por |
dc.description.resumo | Este trabalho apresenta a investigação, e seu, sobre as representações de alguns professores no que se refere à participação e a gestão escolar, bem como a forma como estes conceitos são postos em prática em seus contextos de trabalho. Para tanto, adotou-se como abordagem metodológica a pesquisa qualitativa na modalidade de estudo de caso, contando com a participação de oito professores que contribuíram voluntariamente, respondendo às entrevistas. Após buscou-se construir um aporte teórico que embasou esta pesquisa, de forma a esclarecer alguns conceitos, bem como elucidar assuntos pertinentes ao tema, tais como a cultura escolar e a representação social. Sabendo que a participação é um dos pilares da gestão democrática da educação, esta foi abordada de forma breve, apenas colocada como associada ao estabelecimento de mecanismos legais e institucionais e à organização de ações que desencadeiem a participação. Consecutivamente, foi feita a análise das informações coletadas, por meio da análise de conteúdo, a qual originou as considerações finais da investigação. Dentre alguns dos resultados mais expressivos, podem ser destacados a carência de informações sobre os conceitos abordados e a falta de projetos e propostas que viabilizem a efetivação da gestão escolar participativa. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |