dc.contributor.advisor | Mousquer, Maria Elizabete Londero | |
dc.creator | Pinto, Denise Gonçalves | |
dc.date.accessioned | 2018-06-15T15:07:55Z | |
dc.date.available | 2018-06-15T15:07:55Z | |
dc.date.issued | 2009-01-26 | |
dc.date.submitted | 2009 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/13424 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, RS, 2009. | por |
dc.description.abstract | The present paper is aimed at discussing the issue of authority and understanding concepts,
ideas and practices through its implications for the process of democratic management of
education, trying to analyze the social legitimacy and to assess elements of authority relations
in educational contexts through the focus of democratic management. This concept
emphasizes the management proposals for the reorganization of educational institutions –
according to this perspective, it is necessary to rethink the forms of action and operational
management in the most decentralized proposals and the sharing of power. In order to make it
satisfactorily, not only as an obligation through law, the relations of authority need to be
constructed and legitimized by the overcoming of its hierarchical nature. Thus, the research is
concerned with the polysemy of the concepts of authority and the construction of mechanisms
for participation in the context of democratic management, from a qualitative methodology to
stamp that was used in a theoretical framework to clarify the components which operate in the
dynamics of these relations. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Autoridade | por |
dc.subject | Educação | por |
dc.subject | Gestão educacional | por |
dc.subject | Authority | eng |
dc.subject | Education | eng |
dc.subject | Educational management | eng |
dc.title | A legitimação da autoridade: desdobramentos e implicações aos processos de gestão democrática da educação | por |
dc.title.alternative | The legitimacy of the authority: deploy and implications for democratic process of educational management | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Santa Maria, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional | por |
dc.description.resumo | Este texto trata de discutir a temática da autoridade como conceito e como prática, a partir do
princípio de legitimação social e de suas configurações que acabam produzindo efeitos aos
processos de gestão democrática da educação. A proposição é de visualizar a autoridade como
problematização nos contextos educacionais, visto que se faz necessário repensar as formas de
atuação e operacionalização da gestão em propostas mais descentralizadas e de
compartilhamento do poder. Para que isso ocorra satisfatoriamente e não apenas como
imposição legal, as relações de autoridade precisam ser construídas e legitimadas pela
superação de sua natureza hierárquica. Assim, o estudo trata da polissemia dos conceitos de
autoridade e a construção dos mecanismos de participação, no contexto de gestão
democrática, a partir de uma abordagem multirreferencial em que se utilizou de um
referencial teórico que explicitasse os componentes que atuam na dinâmica dessas relações. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |