dc.contributor.advisor | Rampelotto, Elisane Maria | |
dc.creator | Pinheiro, Daiane | |
dc.date.accessioned | 2018-06-18T15:05:33Z | |
dc.date.available | 2018-06-18T15:05:33Z | |
dc.date.issued | 2009-12-07 | |
dc.date.submitted | 2009 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/13443 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Ciências Rurais, Curso de Especialização em Educação Ambiental, RS, 2009. | por |
dc.description.abstract | This research focuses on the of continuing education process of Environmental
Education Specialization Course of the Federal University of Santa Maria, the
distance education mode. We sought to investigate it from the representations of
these subjects facing the educational process of students with special educational
needs included in mainstream education. This research also seek to investigate the
creative ability of future professionals facing the new learning strategies in
environmental education targeted to special students in order to address these
issues in their training. Thus, we could conduct a theoretical discussion which covers
the articulation of the fields of Environmental Education, Special Education and
Social-Educational Inclusion. These aspects were highlighted throughout the
research and made possible rebuild the past of the special education during the
development of inclusive public policies over the years and discuss the formation of
environmental educators. The research used a qualitative approach, adopting the
method of content analysis. Interactive discussions were made in the learning
environment available at the specialization course in environmental education among
the research subjects, in the cities of São Sepé e Panambi, state of Rio Grande do
Sul. The question suggested proposed a specific reflection regarding the points
mentioned above. About this subject, a certain discomfort among the students of the
course became clear, due to the more general format approach of the inclusive
process, considering the difficulties often experienced by the own subjects of this
research, in the day by day in the classroom. However, the discussions collected
show willingness and interest in the educational process of students within the
Environmental Education, bringing significant suggestions for the development of this
work which could promote the educational and social inclusion. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Educação ambiental | por |
dc.subject | Educação especial | por |
dc.subject | Inclusão | por |
dc.subject | Environmental education | eng |
dc.subject | Special education | eng |
dc.subject | Inclusion | eng |
dc.title | A educação especial sob enfoque conceitual e metodológico de alunos do curso de Educação Ambiental a distância da UFSM | por |
dc.title.alternative | Special education under the conceptual approach and methodology of students of Environmental Education cours a distance of UFSM | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Santa Maria, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Educação Ambiental | por |
dc.description.resumo | Essa pesquisa versa sobre o processo de formação continuada de alunos do curso
de especialização em Educação Ambiental da Universidade Federal de Santa Maria,
modalidade a distância (EaD). Buscou-se a partir disso investigar as representações
desses sujeitos frente ao processo educacional de alunos com necessidades
educacionais especiais incluídos na rede regular de ensino. Também coube
investigar nessa pesquisa a capacidade criativa desses futuros profissionais frente a
novas estratégias de aprendizagem em educação ambiental voltadas a alunos
especiais, tendo em vista a abordagem desses temas em sua formação. Assim, foi
possível realizar uma discussão teórica onde coube a articulação dos campos da
Educação Ambiental, Educação Especial e inclusão educacional/social. Esses
aspectos foram sendo evidenciados ao longo da pesquisa e possibilitaram remontar
o passado da educação especial perpassando pela evolução histórica das políticas
públicas inclusivas bem como abordar uma discussão frente a formação do
educador ambiental. A investigação tomou como referência a abordagem qualitativa
adotando como método a análise de conteúdo. Foram feitas discussões interativas,
entre os sujeitos da pesquisa, no ambiente de aprendizagem disponível pelo curso
de especialização em educação ambiental – EaD - nos pólos de São Sepé e
Panambi -RS. A questão sugerida propunha uma reflexão específica referentes aos
eixos antes mencionados. Quanto a isso, pôde-se identificar certo desconforto entre
os alunos do curso, frente a formatação generalizante do processo inclusivo, tendo
em vista as dificuldades, muitas vivenciadas pelos próprios sujeitos dessa pesquisa,
no trabalho diário em sala de aula. No entanto, as argumentações coletadas revelam
uma disposição e interesse do processo educativo desses alunos no âmbito da
Educação Ambiental, trazendo sugestões significativas para o desenvolvimento
desse trabalho o qual poderá promover a inclusão educacional e social. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Ciências Rurais | por |