dc.contributor.advisor | Pereira, Sueli Menezes | |
dc.creator | Barros, Jackson Marcos Suske | |
dc.date.accessioned | 2018-06-26T13:50:45Z | |
dc.date.available | 2018-06-26T13:50:45Z | |
dc.date.issued | 2011-09-16 | |
dc.date.submitted | 2011 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/13542 | |
dc.description | Monografia (especializacao) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educacao, Curso de Especialização em Gestão Educacional, EaD, RS, 2011. | por |
dc.description.abstract | This study aimed to examine how the process has been effected participatory and democratic management at New Horizon Public School, city of Palmas / TO. The execution of such research is justified, among other reasons, the need to overcome the contradiction between discourse and practice of participatory and democratic management of the school. The methodology was characterized as a field research with qualitative approach. Among the procedures, we chose to conduct questionnaires with questions formulated from the following specific objectives: Identify the characteristics of participatory democracy in school management. Analyze the changes that the school has experienced in the construction of democratic management. Identify community participation in building and running the political pedagogical project of the school. The audience was composed of the director, teacher trainers, teachers, students and parents. The analysis showed that there is existence of a contradiction between the discourse and practice of participatory management and democratic in that school. Against this reality, it is believed that the collective work and the redefinition of the roles of each in the school context are fundamental aspects of a move towards a democratic school, participation and quality. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Gestão | por |
dc.subject | Democracia | por |
dc.subject | Autonomia | por |
dc.subject | Participação | por |
dc.subject | Management | eng |
dc.subject | Democracy | eng |
dc.subject | Autonomy | eng |
dc.subject | Participation | eng |
dc.title | Na busca de uma gestão participativa e democrática na escola | por |
dc.title.alternative | In search of a democratic and participatory management in the school | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Palmas, TO, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional, EaD | por |
dc.description.resumo | Este trabalho teve como objetivo analisar o modo como vem sendo efetivado o processo de gestão participativa e democrática na Escola Estadual Novo Horizonte, município de Palmas/TO. A realização dessa pesquisa se justificou, dentre outras razões, pela necessidade de superar a contradição entre o discurso e a prática da gestão participativa e democrática dessa escola. A metodologia caracterizou-se como uma pesquisa de campo, com enfoque qualitativo. Entre os procedimentos, optou-se por realizar aplicação de questionários com questões formuladas a partir dos seguintes objetivos específicos: Identificar as características de democracia participativa na gestão escolar. Analisar as mudanças que a escola vem passando na construção da gestão democrática. Identificar a participação da comunidade na construção e execução do projeto político pedagógico da escola. O público-alvo foi constituído pelo diretor, coordenadores pedagógicos, professores, alunos e pais. A análise dos dados apontou que ainda há existência de uma contradição entre o discurso e a prática da gestão participativa e democrática na referida escola. Diante dessa realidade, acredita-se que o trabalho coletivo e a redefinição dos papeis de cada um no contexto escolar, sejam aspectos fundamentais para um caminhar para uma escola democrática, participativa e de qualidade. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |