dc.contributor.advisor | Krum, Myrian Cunha | |
dc.creator | Barazzutti, Milene | |
dc.date.accessioned | 2018-07-09T15:38:08Z | |
dc.date.available | 2018-07-09T15:38:08Z | |
dc.date.issued | 2010-12-22 | |
dc.date.submitted | 2010 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/13703 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, EaD, RS, 2010. | por |
dc.description.abstract | Considering the growing valorization of the evaluations of the basic education,
it is necessary to contemplate in which way the democratic management in the
education can be indeed democratic, when it uses as instrument a qualifying
evaluation. What are the limits, and what are the possibilities of creation of a national
system of evaluation of the education that the constitutional principle of the
democratic management is in keeping with the education? In this work, it is looked
for to follow a way of reflections concerning the conceptions of the democratic
management in education, presented by several authors, in their relationships with
the quality of education, for then to analyze in which forms they are related to the
System of Evaluation of the Basic Education. For that, it was built a brief historical
picture of the creation and development of the national programs of evaluation of
education, for subsequent articulation with the concepts already outstanding, in
agreement with the social, political and economical contexts in that they insert. It is
tried to emphasize, in this monographic work, that the evaluation, while middle of a
democratic management, should privilege the educational processes, instead of the
results that serve as instrument that takes to the reflection on the practice, in a
dialectical process, besides allowing that the process of reflection can be shared so
that, the practice can be, more and more, democratic and returned to the social interests. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Qualidade da educação | por |
dc.subject | Gestão democrática | por |
dc.subject | Sistema de avaliação da educação | por |
dc.subject | Quality of the education | eng |
dc.subject | System of evaluation of education | eng |
dc.subject | Democratic management | eng |
dc.title | Sistema de avaliação da educação básica: limites e possibilidades na gestão democrática | por |
dc.title.alternative | System of evaluation of the basic education: limits and possibilities in the democratic management | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Santa Maria, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional, EaD | por |
dc.description.resumo | Considerando a crescente valorização das avaliações da educação básica,
cabe refletir de que forma a gestão democrática na educação pode ser efetivamente
democrática, quando usa como instrumento uma avaliação classificatória. Quais são
os limites, e quais são as possibilidades de criação de um sistema nacional de
avaliação da educação que seja condizente com o princípio constitucional da gestão
democrática na educação? Neste trabalho, busca-se trilhar um caminho de reflexões
acerca das concepções da gestão democrática na educação, apresentadas por
diversos autores, em suas relações com a qualidade da educação, para então
analisar de que forma estão relacionadas ao Sistema de Avaliação da Educação
Básica. Para isso, construiu-se um breve quadro histórico da criação e
desenvolvimento dos programas nacionais de avaliação da educação, para posterior
articulação com os conceitos já destacados, de acordo com os contextos sociais,
políticos e econômicos em que se inserem. Procura-se enfatizar, neste trabalho
monográfico, que a avaliação, enquanto meio de uma gestão democrática, deve
privilegiar os processos educativos, em lugar dos resultados servindo como
instrumento que leva à reflexão sobre a prática, em um processo dialético, além de
permitir que esse processo de reflexão seja compartilhado para que, a prática seja,
cada vez mais, democrática e voltada aos interesses sociais. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |