dc.creator | Linck, Jean Oliver | |
dc.date.accessioned | 2018-07-23T17:55:35Z | |
dc.date.available | 2018-07-23T17:55:35Z | |
dc.date.issued | 2017-08-15 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/13887 | |
dc.description.abstract | This dissertation stems from the studies developed in the Professional Master's
Program in Educational Technologies in Network, research of line Development of
Educational Technologies, and aims to discuss and develop educational strategies
for the production of Digital Storytelling focused on the aimed at the construction of
knowledge in two rural schools in the interior of the municipality of Agudo / RS. Using
mobile devices and free applications apps, both for production and editing, and for
the distribution and sharing, through the network, of these narratives, is aimed at
experiencing the technological resources in an exploratory way, in order to involve
the students in functional articulations. Interactive and reflective dialogues with their
daily lives, cross-cutting themes and the pedagogical proposal of the teaching
network. It presents a product as social contribution, Being a teaching methodology
that explores the production of digital narratives with from mobile devices and its
viability as an educational resource in the format of a digital repository. For the study,
it is important to investigate and understand how they are being developed social,
cultural and economic relations in these rural communities in relation to technologies,
from the perspective of Actor-Network theory (TAR) and Cartography of
Controversies (CC), proposals By Bruno Latour, theoretical basis and a
methodological approach. The CC, seen as a set of investigation techniques and
visualization of the social, facilitates the unveiling of new assemblages between the
actants in the full educational process of the research. In addition, it is necessary to
problematize the need to research and program strategies that contribute to the
development of work inside and outside the classroom, in order to aggregate the
technologies and offer opportunities for literacy and digital inclusion, differentiated,
meaningful and relational learning, with an interactive and interdisciplinary, Such
learning is established based on the assemblages of Digital Information and
Communication Technologies (TDIC) in a network in different educational realities of
the field. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Educação do campo | por |
dc.subject | Cartografia das controvérsias | por |
dc.subject | Narrativas digitais | por |
dc.subject | Tecnologias Educacionais em Rede | por |
dc.subject | Teoria ator-rede | por |
dc.subject | Field education | eng |
dc.subject | Cartography of controversies | eng |
dc.subject | Digital narratives | eng |
dc.subject | Network educational technologies | eng |
dc.subject | Theory actor-network | eng |
dc.title | Narrativas digitais audiovisuais: espaços e (co)relações de conhecimento em escolas do campo | por |
dc.title.alternative | Audiovisual digital storytellings: interdisciplinary investigations in field schools | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Esta dissertação decorre dos estudos desenvolvidos no Programa de Mestrado
Profissional em Tecnologias Educacionais em Rede, linha de pesquisa
Desenvolvimento de Tecnologias Educacionais, e tem como objetivo discutir e
desenvolver estratégias educativas de produção de narrativas digitais voltadas à
construção de conhecimento em duas escolas do campo do interior do município de
Agudo/RS. Utilizando-se de dispositivos móveis e aplicativos livres, tanto para a
produção e edição, quanto para a distribuição e compartilhamento via rede, destas
narrativas, visa-se, experienciar os recursos tecnológicos de forma exploratória, de
modo a envolver os educandos com seus cotidianos, com os temas transversais e
com a proposta pedagógica da rede de ensino. Apresenta-se um produto como
contribuição social, constituindo uma metodologia de ensino que explora a produção
de narrativas digitais a partir de dispositivos móveis e sua viabilização como recurso
educacional no formato de um repositório digital. Para o estudo, torna-se importante
investigar e compreender como estão sendo desenvolvidas as relações sociais,
culturais e econômicas nestas comunidades do campo em relação às tecnologias,
na perspectiva da Teoria Ator-Rede (TAR) e Cartografia das Controvérsias (CC),
propostas por Bruno Latour, como fundamentação teórica e abordagem
metodológica. A CC, vista como um conjunto de técnicas de investigação e
visualização do social propicia o desvelamento de novos agenciamentos entre os
actantes em pleno processo educativo da pesquisa. Ainda, procura-se problematizar
a necessidade de pesquisar e delinear estratégias que contribuam para o
desenvolvimento do trabalho dentro e fora de sala de aula, a fim de agregar as
tecnologias e oportunizar aspectos de alfabetização, inclusão digital e
aprendizagens diferenciadas, significativas e relacionais. Com caráter interativo e
interdisciplinar, tais aprendizagens são estabelecidas a partir dos agenciamentos
das Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação (TDIC) em rede em distintas
realidades educacionais do campo. | por |
dc.contributor.advisor1 | Oliveira, Andréia Machado | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/7243757837987821 | por |
dc.contributor.referee1 | Barin, Cláudia Smaniotto | |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/0832298305352059 | por |
dc.contributor.referee2 | Rego, Nelson | |
dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/8058499651832918 | por |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/4940354843366562 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Tecnologias Educacionais em Rede | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |